Hoppas ni alla har det härligt i sommarsolen! Själv njuter jag för fullt 🙂 Jag har ju semester fram till mitten av augusti, och precis som de flesta somrar postar jag ju så här under semestertid nya texter på fredagar men svarar på era kommentarer löpande. Som ni vet har mina fredagsinlägg ibland blivit ”vanliga” […]
Sima frågar Jag har en fråga om ett yngre barn. Barnet är flerspråkigt och kan många ord på 3 olika språk frågar man barnet om vad hen heter så kan barnet inte svara på frågan. Hen leker inte heller riktigt på lekplatser eller inte så som ”andra barn” gör alltså är väldigt rädd för att […]
Det har funnits två begrepp som varit väldigt laddade för mig som autist: inkludering och delaktighet! Väldigt länge mådde jag dåligt när jag hörde dessa i mitt tycke hemska begrepp. För mig var det länge självklart att dessa begrepp var negativa, och jag reagerade när jag fick höra att meningen var att dessa begrepp egentligen […]
Dålig mamma frågar Jag har precis fått veta att min 18-åriga son har både autism och ADHD fast utan hyperaktivitet. Han är social och klart över medel begåvad. Vi anade inget, har inte sett några tecken. Problemen började först i tonåren med nedstämdhet och digital undervisning under pandemin var droppen. Så många konflikter vi och […]
Glad midsommar 2022
Idag är det midsommarafton igen så jag passar på att önska er alla glad midsommar! Min pojkvän ville gärna att vi skulle äta på en pizzeria idag (jag äter ju inte pizza men däremot kebab) men många ställen brukar ju ha stängt på midsommaraftnar. Det var mycket oklart vilka ställen som skulle ha öppet och […]
Lärare som vill hjälpa frågar Jag läser med tillfredsställelse det du skriver och använder dina tankar i min undervisning. Jag skulle vilja ställa en fråga om elevers skrivförmåga. Många av de jag träffar är särbegåvade i kombination med autism, sk 2 E. Å ena sidan, hög intellektuell förmåga, å andra sidan stora svårigheter att få […]
Inte sällan får jag frågor från anhöriga och yrkesverksamma om hur man skulle kunna stärka en autist och få hen att inse att autism innebär styrkor och att hen därför klarar lika mycket som människor utan funktionsnedsättning. Jag vet inte riktigt vad jag borde svara på dessa typer av frågor. Faktum är nämligen att jag […]
”Jag är ledsen att jag inte alltid klarar av att möta era krav, men jag har autism. Jag lovar att jag alltid försöker mitt bästa” är något som vi autister titt som tätt kan behöva förklara för våra medmänniskor. Dessa personer kan vara våra vänner, kollegor, chefer, klasskamrater, lärare, föräldrar eller andra släktingar. Och det […]
Autism utgör en funktionsnedsättning som inte sällan innebär begränsade resurser. Detta i sin tur betyder att vi autister måste lära oss att prioritera rätt. I vår hetsiga samtid måste alla människor lära sig att tänka på sina resurser, men särskilt viktigt är det när man har autism som inte sällan medför svårigheter i att identifiera […]
I resultatet av Autism- och Aspergerförbundets undersökning från 2010 kom fram att så många som 59 procent av elever med autism stannar eller har stannat hemma från skolan. Även en norsk studie har visat att problematisk skolfrånvaro oftare förekommer hos elever med specialbehov än hos andra elever. Olovlig skolfrånvaro sker inte utan negativa konsekvenser för […]