Betygsättning i skolan ska vara objektiv, rättvis och likvärdig. Betygen är viktiga dels för antagning till högre studier, och dels också för att både eleven och läraren ska kunna veta hur mycket eleven lärt sig. Även för föräldrarna är det viktigt att kunna följa hur det går för deras barn i skolan så att de får en uppfattning om barnets utveckling.
Det finns undantagsbestämmelser
I vissa fall kan en elev inte bedömas enligt exakt samma kriterier som sina klasskamrater. När en elev exempelvis har en funktionsnedsättning har skolan möjlighet att i vissa fall tillämpa undantagsbestämmelser vid betygsättning. När en elev inte uppnått kunskapsmålen kan den betygsättande läraren behöva samråda med sina kollegor och rektorn om den enskilde elevens misslyckande i att uppnå läromålen beror på en funktionsnedsättning eller bristande kunskaper. Anses särskilda skäl föreligga har läraren möjlighet att förbise enstaka delar av kunskapskriterierna och sätta ett godkänt betyg på eleven ändå.
Viktigt och rättvist
Att möjligheten till undantagsbestämmelser finns är viktigt och rättvist. Hur skulle en blind elev annars klara av att läsa kartor, ett av kunskapskraven i ämnet idrott och hälsa? Hur skulle en rullstolsburen elev kunna röra sig allsidigt i olika miljöer, också det ett kunskapskrav i idrott och hälsa? Hur skulle en döv elev kunna förstå ett talat språk, ett av kunskapskraven i engelskan? Självfallet ska döva elever ges möjlighet att kommunicera på teckenspråk som för övrigt är ett fullvärdigt språk med egen grammatik, och lärarna ska kunna förbise att rullstolsburna elever alltid kan röra sig på exakt samma sätt som sina klasskamrater.
Även npf kan utgöra ett hinder
Det som ofta bortses ifrån är att även npf-diagnoser kan innebära svårigheter som utgör ett hinder för eleven att uppnå vissa kunskapskrav. Ett exempel är en elev med autism som jag nyligen träffade på en av mina föreläsningar som misslyckats med att få godkänt i idrott och hälsa. Anledningen? Jo, sensorisk överkänslighet som för övrigt numera står med i diagnoskriterierna för autism hindrar eleven från att kunna doppa hela sin kropp i vatten, och simning ingår i läroplanen för det aktuella ämnet. Nu heter det plötsligt: ”Tyvärr kan vi inte ge eleven godkänt då hen inte uppnått kunskapskraven.” Att eleven har autism bedöms inte spela någon roll i sammanhanget.
Autism finns även om den inte syns
Jag blir så trött på att osynliga funktionsnedsättningar som autism i många sammanhang inte betraktas som ”riktiga” funktionsnedsättningar. Men bara för att autism inte alltid syns betyder det inte att den inte finns. Planerar en autistisk elev att i framtiden läsa på ett högskoleförberedande program på gymnasiet krävs det godkända betyg i minst 12 ämnen. En elev som på grund av sensorisk överkänslighet inte klarar av alla kunskapskrav måste därmed jobba betydligt hårdare i andra ämnen än sina neurotypiska klasskamrater för att kunna uppnå sina framtidsdrömmar. Sluta diskriminera elever med funktionsnedsättning vid betygsättning! Betygen är väldigt viktiga för elevernas framtid!
Jag vore tacksam om mina läsare hjälpte mig att informera om autism och ADHD genom att dela det här inlägget på exv. Facebook:
Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Jag kommer inte publicera kommentarer som är utan betydelse för ämnet eller som innehåller personangrepp, hat, hot e.t.c.
Man kan boka mig för en föreläsning, fråga mig om autism, följa min blogg och låna mina böcker.

Boka en föreläsning med mig
Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.
Fråga mig om autism
Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.
Följ min blogg
Följ gärna min blogg via Facebook, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Mina böcker
Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.
Senaste svar på alla blogginlägg
Så sant! Vi autister visar inte alltid på samma sätt som neurotypiker att vi är stressade. En bra början är,…
De var riktigt elaka då men tur att skoltiden är över nu i alla fall. Jag är inte bitter över…
Det kan förebygga vissa eventuella missförstånd och feltolkningar av behov menade jag vill jag bara förtydliga. Långtifrån alla. Energiinventering kan,…
”Även om autisten skulle må bra i sina relationer och sitt övriga liv är det av stor vikt att omgivningen…
Jag tycker synd om dig när jag läser i din bok hur du hade det i skolan. Hur kunde andra…
Vad bra att blogginlägget var till hjälp! 🙂 Både du och ni andra får jättegärna citera dessa rader när ni…
”Ett annat problem är att många chefer hävdar att deras personal visst har kompetens! Och sedan kommer det fram att…
Tack för länken anonym! Det är beklagligt att LSS-insatser används för att ”uppfostra” autister istället för att tillförsäkra autister en…
Intervju med sakkunnig på förbundet Autism nyligen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/autism-sverige-om-lss?fbclid=IwAR31obhR6tpRglr1DM-2q0U5fye3GM_x6M11Kq90sVd-OAlQ8yW3ZiKd3S0
Ja det stämmer!
Det var väl hösten 2003 som du fick din diagnos? Det blev din räddning.
Har aldrig hört talas om det programmet men det låter som att det absolut hade kunnat passa!
Förresten Paula, snart är det 20 år sedan du fick din aspergerdiagnos och ditt liv vände till det bättre! Hade…
En förmåga till propriopception och kinestesi har ingenting med könsdysfori att göra! Proprioception och kinestesi handlar om en koordinationsförmåga liksom…
Tack anonym, det låter jättebra! Jag har själv inte sett denna föreläsning men det är jättebra att det finns en…
4 svar på ”Sluta diskriminera elever med autism vid betygsättning”
Tråkigt detta.
Det finns barntandvård i Huddinge centrum, Huddinge pedodonti , jättebra tycker jag för Barn med, Autism, ADHD, ADD.
Det fanns inte när jag var liten och gick på Folktandvården i Huddinge centrum.
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta till dig Paula 😀❤️
Inte så himla långt till julen.
Tack detsamma, Linus! 🙂 Nu handlade detta blogginlägg om orättvis betygsättning i skolan, men jättebra att det finns barntandvård i Huddinge som passar bra för barn med autism! Många tycker att det är läskigt att gå till tandläkaren, och extrajobbigt kan det vara för personer med npf-diagnoser som kan ha svårigheter med taktil perception.
Okej.
Nej, det hörde inte till ämnet var kul att det finns sådan tandvård numera, fanns inte när jag var barn här i Sverige då fick barn med Autism, Asperger, ADHD, ADD gå till folktandvården och många ledd säkert om de hade svårigheter med taktil perception.
Jag försöker lära mig lite finska därför skrev jag till på finska också till dig.
Heino 😀👍
Det var jättebra att du tipsade om tandvården!
Jag minns att du skrev tidigare att du lär dig finska! Jag svarade på svenska dock eftersom de flesta av mina bloggläsare nog inte kan finska tyvärr 🙂