Kategorier
Autism under barndom och skolan

Sluta diskriminera elever med autism vid betygsättning

Betygsättning i skolan ska vara objektiv, rättvis och likvärdig. Betygen är viktiga dels för antagning till högre studier, och dels också för att både eleven och läraren ska kunna veta hur mycket eleven lärt sig. Även för föräldrarna är det viktigt att kunna följa hur det går för deras barn i skolan så att de får en uppfattning om barnets utveckling.

Det finns undantagsbestämmelser

I vissa fall kan en elev inte bedömas enligt exakt samma kriterier som sina klasskamrater. När en elev exempelvis har en funktionsnedsättning har skolan möjlighet att i vissa fall tillämpa undantagsbestämmelser vid betygsättning. När en elev inte uppnått kunskapsmålen kan den betygsättande läraren behöva samråda med sina kollegor och rektorn om den enskilde elevens misslyckande i att uppnå läromålen beror på en funktionsnedsättning eller bristande kunskaper. Anses särskilda skäl föreligga har läraren möjlighet att förbise enstaka delar av kunskapskriterierna och sätta ett godkänt betyg på eleven ändå.

Viktigt och rättvist

Att möjligheten till undantagsbestämmelser finns är viktigt och rättvist. Hur skulle en blind elev annars klara av att läsa kartor, ett av kunskapskraven i ämnet idrott och hälsa? Hur skulle en rullstolsburen elev kunna röra sig allsidigt i olika miljöer, också det ett kunskapskrav i idrott och hälsa? Hur skulle en döv elev kunna förstå ett talat språk, ett av kunskapskraven i engelskan? Självfallet ska döva elever ges möjlighet att kommunicera på teckenspråk som för övrigt är ett fullvärdigt språk med egen grammatik, och lärarna ska kunna förbise att rullstolsburna elever alltid kan röra sig på exakt samma sätt som sina klasskamrater.

Även npf kan utgöra ett hinder

Det som ofta bortses ifrån är att även npf-diagnoser kan innebära svårigheter som utgör ett hinder för eleven att uppnå vissa kunskapskrav. Ett exempel är en elev med autism som jag nyligen träffade på en av mina föreläsningar som misslyckats med att få godkänt i idrott och hälsa. Anledningen? Jo, sensorisk överkänslighet som för övrigt numera står med i diagnoskriterierna för autism hindrar eleven från att kunna doppa hela sin kropp i vatten, och simning ingår i läroplanen för det aktuella ämnet. Nu heter det plötsligt: ”Tyvärr kan vi inte ge eleven godkänt då hen inte uppnått kunskapskraven.” Att eleven har autism bedöms inte spela någon roll i sammanhanget.

Autism finns även om den inte syns

Jag blir så trött på att osynliga funktionsnedsättningar som autism i många sammanhang inte betraktas som ”riktiga” funktionsnedsättningar. Men bara för att autism inte alltid syns betyder det inte att den inte finns. Planerar en autistisk elev att i framtiden läsa på ett högskoleförberedande program på gymnasiet krävs det godkända betyg i minst 12 ämnen. En elev som på grund av sensorisk överkänslighet inte klarar av alla kunskapskrav måste därmed jobba betydligt hårdare i andra ämnen än sina neurotypiska klasskamrater för att kunna uppnå sina framtidsdrömmar. Sluta diskriminera elever med funktionsnedsättning vid betygsättning! Betygen är väldigt viktiga för elevernas framtid!

Hjälp mig informera om NPF genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Reklam för min bok

”Viktig bok, att höra om trötthet och svårigheter, samtidigt som stor fokusering inte behöver vara dränerande. Boendestöd är inget att skämmas för, även om man verkar välfungerande.”
-Eva, mamma till vuxen Aspergare, 5 juli 2022

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus och Adlibris.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via push-aviseringar (den vita bjällran med blå bakgrund). Man kan också följa min blogg via Facebook, Instagram eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Senaste svar på alla blogginlägg

  1. Ja, alla präster jag träffat hittills i församlingen har känts fina! Men den här prästen alltså… extra fin och omtänksam!…

4 svar på ”Sluta diskriminera elever med autism vid betygsättning”

Tråkigt detta.
Det finns barntandvård i Huddinge centrum, Huddinge pedodonti , jättebra tycker jag för Barn med, Autism, ADHD, ADD.
Det fanns inte när jag var liten och gick på Folktandvården i Huddinge centrum.
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta till dig Paula 😀❤️
Inte så himla långt till julen.

Tack detsamma, Linus! 🙂 Nu handlade detta blogginlägg om orättvis betygsättning i skolan, men jättebra att det finns barntandvård i Huddinge som passar bra för barn med autism! Många tycker att det är läskigt att gå till tandläkaren, och extrajobbigt kan det vara för personer med npf-diagnoser som kan ha svårigheter med taktil perception.

Svara

Okej.
Nej, det hörde inte till ämnet var kul att det finns sådan tandvård numera, fanns inte när jag var barn här i Sverige då fick barn med Autism, Asperger, ADHD, ADD gå till folktandvården och många ledd säkert om de hade svårigheter med taktil perception.
Jag försöker lära mig lite finska därför skrev jag till på finska också till dig.
Heino 😀👍

Det var jättebra att du tipsade om tandvården!

Jag minns att du skrev tidigare att du lär dig finska! Jag svarade på svenska dock eftersom de flesta av mina bloggläsare nog inte kan finska tyvärr 🙂

Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *