Kategorier
Stöd och insatser

Hur kan jag som brukare motivera mina boendestödjare?

Snälla, hjälp mig att sprida budskapet genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Som jag berättade för er hade jag det väldigt struligt med boendestödet förra året. Boendestödjarna dök inte upp när vi hade bokat boendestöd, de var flera timmar försenade, de ville hjälpa mig med inredning istället för städning trots att det står i mitt biståndsbeslut att boendestödjarna ska hjälpa mig med just städning och andra hemsysslor. Inredning nämns inte i mitt biståndsbeslut, och jag vill inte heller ha hjälp med inredning just nu. Jag är nöjd med mitt hem och vill varken byta möbler, mattor, lampor eller gardiner eftersom de inte är trasiga. Men det är klart att boendestödjarna tycker att det är mycket roligare att inreda än att städa! Inredning skulle alltså enbart varit för boendestödjarnas skull, inte för min.

Mådde dåligt

Fram till jul jobbade det en jättefin och duktig boendestödjare hos utföraren. Vi kan kalla henne för Annika (inte hennes riktiga namn). Tyvärr kunde hon endast jobba vissa pass eftersom hon redan hade ett annat heltidsjobb vid sidan av. Jobbet som min boendestödjare var hennes extrajobb, och hon behövde självklart tid för återhämtning och vila. När det var hon som jobbade hos mig funkade mitt boendestöd utmärkt, men de gånger när det var någon annan som kom (vilket var de allra flesta gånger) var det ofta en katastrof av anledningar jag nämnde ovan. Och jag mådde jättedåligt av det.

Har haft oväntad tur

Annika blev sjukskriven precis innan jul, men jag har haft oväntad tur: en av de vikarier jag fick träffa i slutet av december visade sig vara så duktig, engagerad och bra att jag frågade henne om hon kunde börja jobba regelbundet hos mig vilket hon både kunde och ville. Jag hade börjat tro att Annika var den enda seriösa och duktiga boendestödjaren i hela Stockholm för de flesta andra jag hade träffat under det senaste året hade varit oseriösa eller dåliga. Därför var jag mycket förvånad när det visade sig att den här boendestödjaren också var precis lika duktig, seriös och trevlig som Annika. Det var mycket oväntat! Vi kan kalla den andra duktiga boendestödjaren för Beatrice (även Beatrice är ett påhittat namn).

Är mycket nöjd med dem båda

Jag är nöjd med både Annika och Beatrice på alla sätt! Det jag särskilt uppskattar hos dem är att de tycker att det är okej att följa biståndsbeslutet och låta bli att av- och omboka boendestödstiderna på samma dag. Dessutom tar de initiativ. Ser de att något behöver göras föreslår de att vi ska göra det. Jag är också ganska säker på att de håller sekretessen. OM de överhuvudtaget nämner sina andra brukare avslöjar de aldrig deras namn vilket jag verkligen uppskattar. Det är mycket ovanligt att en boendestödjare lever upp till alla dessa ”krav”, men Annika och Beatrice gör det! Tyvärr tog det väldigt lång tid för mig innan jag hittade dem, och under tiden jag väntade på att hitta seriösa och engagerade boendestödjare tvingades jag ta emot boendestöd som fungerade dåligt samt boendestödjare som aldrig dök upp.

Skillnaden blev stor

Det finns massor av exempel där Annika och Beatrice gjort allt rätt. Jag frågade Annika i december om hon kunde hjälpa mig att rengöra en hylla i kylskåpet eftersom jag hade spillt mat på hyllan. När hon öppnade kylskåpet föreslog hon att vi istället skulle rengöra hela kylskåpet. Jag svarade att det inte var nödvändigt, men hon tyckte att det var det eftersom hela kylskåpet var smutsigt. Jag gick med på det, och när vi väl hade rengjort kylskåpet såg jag jättestor skillnad! Jag hade aldrig förstått att kylskåpet hade varit smutsigt utan förstod det först när det var rengjort. Väldigt många andra boendestödjare skulle inte ha sagt något utan de hade gått med på att endast rengöra en hylla eller svarat att de inte orkar hjälpa mig med rengöringen och föreslagit att vi ska inreda eller fika istället.

Behöver ärliga boendestödjare

Igår var Beatrice hos mig, och vi fick mycket gjort. Hon tyckte att det var väldigt dammigt i mitt sovrum och föreslog att vi skulle damma alla ytor vilket jag gick med på. Jag tömde ytorna och hon kom in till rummet med en fuktig trasa och torkade. Nu ser mitt sovrum mycket finare ut! De flesta andra boendestödjare skulle ha sagt att allt ser fint ut hemma hos mig och föreslagit att vi ska fika eller avsluta boendestödet i förtid eftersom det inte finns något viktigt att göra (när man avslutar tidigare får boendestödjaren betalt för hela den bokade tiden men brukaren förlorar sina timmar!) Problemet är att jag har väldigt svårt att se vad som behöver göras, och därför behöver jag personer som Annika och Beatrice som är ärliga. Och med ”ärliga” menar jag att de säger till när något behöver göras istället för att tiga och hoppas på att få avsluta arbetsdagen tidigare.

Har skrivit ett långt brev

Det är många som har sagt till mig att om jag skulle informera mina boendestödjare om vad jag behöver för stöd så skulle jag få fungerande stöd. Men faktum är att när jag blev kund hos denna utförare så gav jag chefen ett brev på 11 A-4 sidor som jag ville att alla boendestödjare skulle läsa. I brevet beskrev jag vad jag behövde för stöd och vad jag inte ville att boendestödjarna skulle göra. Bland annat skrev jag att jag inte ville att boendestödjarna skulle dyka upp en halvtimme tidigare, att jag behövde stöd med hushållssysslor och inte ville att vi skulle fika bort boendestödstimmarna och att det var viktigt att de skulle ta egna initiativ istället för att föreslå att vi avslutar boendestödet i förtid.

Har haft obefintlig effekt

Under det senaste året har jag upptäckt vilken liten effekt brevet har fått! De boendestödjare som varken vill göra hushållssysslor eller passa tider är väldigt duktiga på att slingra sig undan och är inte intresserade av att läsa brevet. När jag ”tvingar” dem att läsa det läser de det hastigt och säger att de kommer att glömma bort vad som står i det. Och det är logiskt: de boendestödjare som bara jobbar för pengarnas skull är inte intresserade av att vara boendestödjare, och de får inte ut något av att göra ett bra jobb.

Följde punkterna i brevet

Annat är det med Annika och Beatrice: När Annika började hos mig glömde jag att maila brevet till henne, MEN hon följde ändå varenda punkt i brevet även om hon aldrig hade sett det. När hon fick veta om brevet såg hon förvånad ut och sade att de saker jag skrivit i brevet borde vara självklarheter för alla boendestödjare. Inte heller Beatrice fick brevet när hon började hos mig, men även hon följde alla punkter i brevet självmant. Nu har hon ändå läst brevet på kontoret eftersom hon tyckte att det skulle vara bra att göra det. Men eftersom hon har alla de egenskaper jag söker hos en boendestödjare var det ändå inte nödvändigt för mig att hon skulle läsa det: hon skulle varit lika duktig ändå! Och precis så är det: de boendestödjare som är duktiga och engagerade följer automatiskt punkterna i brevet utan att ha läst det, och de som är oengagerade följer dem inte.

Ställer en omvänd fråga

När jag föreläser för boendestödjare och biståndsbedömare får jag ofta frågan hur boendestödjarna skulle kunna motivera sina autistiska brukare för en förändring, men jag ställer en omvänd fråga: hur kan jag som brukare motivera mina boendestödjare så att de börjar följa biståndsbeslutet istället för att bara sitta vid köksbordet och fika bort boendestödstimmarna? Hur ska jag motivera dem för att börja skriva alla boendestödspass i kalendern och titta in i kalendern emellanåt så att de inte glömmer att dyka upp hos mig de dagar vi har bokat boendestöd? Jag har försökt med allt men har börjat ge upp eftersom inte ens ett brev funkar. Under det senaste året har det i princip bara varit Annika och Beatrice som varit motiverade!

Tycker du att inlägget är bra? Dela då det på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl. är du snäll:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, fråga mig om autism, följa min blogg och låna mina böcker.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via Facebook, Instagram, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Mina böcker

Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.

Senaste svar på alla blogginlägg

Dela på Facebook, Twitter eller LinkedIn

2 svar på ”Hur kan jag som brukare motivera mina boendestödjare?”

Det du beskriver är ju sä jäkla fräckt att det liknar ingenting. De s.k. boendestödjare som inte gör jobbet, alltså. Tur att du har fått tag i ett par vettiga!
I alla möjliga andra sammanhang ska man ju sätta betyg. ”Upplevelsen” av en paketleverans, etc., etc. Då känns det ju löjligt, men när det gäller boendestöd (och en del annat man är beroende av) vore det ju vettigt. Finns det ingetning sådant för boendestöd?

Tyvärr finns det inte riktigt något sådant för enskilda boendestödjare. Brukaromdömen på Stockholms stads hemsida har jag aldrig litat på för olika brukare har ju ofta helt olika boendestödjare hos ett och samma företag (t.ex. har min utförare väldigt många boendestödjare som anställda), så är någon brukare nöjd/missnöjd säger det inte så mycket om enskilda boendestödjare. Man kan ha tur och otur med sin boendestödjare!

Dessutom tror jag faktiskt att många brukare bara fyller i enkäter från Stockholms stad och skriver att de är nöjda med stödet, om boendestödjaren är hemma hos dem och pushar brukaren att fylla i blanketten. Om man är missnöjd med något vågar man kanske inte riktigt skriva det om boendestödjaren sitter bredvid och ser på. Sedan förstår nog inte alla brukare att det skulle behöva städas m m. Därför kan de tycka att boendestödet funkar bra när boendestödjaren kommer hem till dem för att fika.

Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *