Kategorier
Stöd och insatser

Nu vet jag att jag valt rätt utförare

Du kan hjälpa mig att informera om NPF genom att dela inlägget i sociala medier. Tillsammans gör vi skillnad.

Som ni vet hade jag renovering i mitt sovrum under tiden jag var i Finland för att föreläsa och vara med i TV-soffan. Ni vet också om att jag nyligen tvingades byta boendestödsutförare och därmed även boendestödjare och att jag la jättemycket energi på att klura ut vilket företag jag borde välja som ny utförare. Jag och min nya boendestödjare har nu hunnit göra det renoverade rummet beboeligt igen och hittat nya platser till alla möblerna.

Allt har inte fixats

Dock finns det saker boendestödjaren inte kunnat hjälpa mig med: bokhyllan som behövde flyttas under renoveringen har blivit svajig, och garderoben saknar fortfarande dörrar. Eller saknar och saknar, dörrarna finns ju kvar men de behöver spikas fast. Under den senaste månaden har jag alltså levt med en garderob utan dörrar vilket egentligen inte har varit något större problem, men skulle det fortsätta länge till skulle kläderna i garderoben bli dammiga. Därför måste både detta och även en del andra saker fixas.

Har möjlighet att boka någon annan

Anledningen till att min boendestödjare inte velat hjälpa mig med detta är att hon känner att hon inte är så jättehändig av sig och det kan behöva borras. Men hon jobbar hos mig bara 3 timmar i veckan. Jag har ju 18 boendestödstimmar i månaden och får välja själv vilken av företagets anställd jag vill boka för de resterande timmarna.

Mejlade till chefen

Det här är ju uppgifter som inte vilken boendestödjare som helst kan hjälpa mig med i och med att inte alla är händiga. Eftersom jag vet om att en specifik boendestödjare hos företaget är händig, SMS:ade jag henne för att fråga om hon skulle kunna hjälpa mig. Tyvärr visade det sig att hon var fullbokad och inte fått några avbokningar (hon är heltidsanställd) och dessutom skulle hon på semester snart. Därför slängde jag iväg ett mejl till chefen, beskrev vad jag behövde hjälp med och frågade om han skulle kunna skicka hit någon extrahändig person.

Kommer att få hjälp idag

Chefen frågade mig om jag hade alla nödvändiga verktyg hemma vilket jag inte hade en susning om. Jag har ju ingen aning om vilka verktyg som behövs! Det jag vet med säkerhet är att jag inte har någon borrmaskin men samtidigt vet jag ju inte ens om det behöver borras. Chefen svarade att han har en händig boendestödjare som anställd som skulle kunna ta med sig verktyg och borrmaskin. Han kommer klockan 10 idag och han kommer även fixa vissa möbler.

Andra kommuner och utförare borde ta efter

Jag måste säga att Livis verkligen bryr sig om sina klienter! Jag har hela tiden haft känslan att boendestödjarna finns där för min skull och att det är jag som bestämmer. De anpassar sig enormt mycket efter mig! Om jag någon gång skulle behöva handla på IKEA så menade en av boendestödjarna till och med att hon skulle kunna köra mig dit med sin privatbil och att Livis skulle stå för både bensinen och parkeringsavgifterna. Det är riktigt stort! Jag önskar verkligen att andra kommuner kunde ta efter och också börja sätta sina klienter i centrum.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *