Kategorier
Vardag med Asperger

När en autist uppfattas som rättshaverist

Snälla, hjälp mig att sprida budskapet genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Ibland kallas vi som har Aspergers syndrom eller autism för oflexibla rättshaverister som insisterar på att rätt ska vara rätt. Men det som andra människor inte alltid förstår är att det brukar finnas en bakomliggande orsak till att jag vill att överenskommelser hålls och att saker blir som jag tänkt mig. Jag klagar sällan enbart för principens skull.

Nu har jag blivit extremt irriterad över något som många andra människor förmodligen skulle ta med en klackspark: jag är medlem hos MTR Express, ett tågbolag som kör sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Medlemskapet har olika nivåer: vitt, rött och svart varav det vita medlemskapet är den lägsta och det svarta medlemskapet den högsta nivån med flest förmåner. Eftersom jag åker sträckan väldigt ofta, har jag nu lyckats uppnå svart medlemskap. Jag har alltid tyckt att MTR har mer obekväma säten än SJ, men eftersom det svarta medlemskapet innebär att man får ett extrasäte gratis under ett helt år så tyckte jag hela förra året att det var värt att välja MTR framför SJ för att samla poäng. Jag såg bara fram emot att kunna få ett tomt extrasäte.

Nu när jag blivit svart medlem så meddelar MTR plötsligt att de har bytt IT-leverantör, varför svarta medlemmar inte har möjlighet att få ett gratis extrasäte just nu! När de allra flesta människor förmodligen skulle blivit smått irriterade, har jag väldigt extremt irriterad. De allra flesta som träffat mig den senaste tiden har fått höra mina klagomål om MTR:s tvärvändning och jag kan inte släppa ämnet. Jag har även skrivit till MTR och klagat och jag funderar på att dra ärendet vidare. Även om jag inte är säker på att det kommer att ge resultat för jag vet inte ens om det bryter mot någon lag att lova en förmån under ett års tid om man skulle samla tillräckligt många poäng och sedan plötsligt dra tillbaka förmånen utan förvarning. Men jag känner mig grundlurad. 

Många människor skulle säkert se mig som rättshaverist och tycka att jag borde släppa ämnet. Men sanningen är att jag verkligen ogillar att ha främmande människor sittandes bredvid mig på tåget. Att åka tåg blir rent av en njutning för mig om jag får resa själv men det blir ett energikrävande störningsmoment när en främmande person som kan låta, lukta och prata sitter bredvid mig under tågresan. Jag tror att en person med Aspergers syndrom tycker att det är betydligt viktigare med lugn och ro under resorna än vad andra människor tycker, och därför har jag blivit otroligt påverkad.

Jag är dessutom otroligt målmedveten. Jag har ofta ett specialintresse eller ett annat mål som jag lägger otroligt mycket energi på, och mitt förra årets projekt var att stå ut med att resa på MTR:s obekväma säten för att få en belöning. Jag var hela tiden medveten om hur många obekväma resor jag hade kvar hos MTR med främmande människor sittandes bredvid mig tills jag skulle uppnå ett svart medlemskap. Jag hade kunnat välja SJ med sina bekväma säten under hela förra året, men jag såg mina resor hos MTR som ett ”arbete” eftersom jag skulle få min belöning i form av svart medlemskap och därför stod jag ut. Nu känns det som att jag ”arbetade” hela förra året utan lön!

Om du tycker att en person med Aspergers syndrom eller autism överreagerar, brukar det alltid finnas en bakomliggande orsak! Du kanske tycker att vissa detaljer är onödiga och att jag bara tycker att rätt ska vara rätt för principens skull, men för oss kan smådetaljer vara avgörande.

4 svar på ”När en autist uppfattas som rättshaverist”

Hej Paula,
Jag följer din blogg och läser nu din bok ”På ett annat sätt”, och det är både rolig och lärorik läsning! Trots att jag har massor med högskolepoäng i specialpedagogik och har jobbat som lärare i nästan 20 år känns det som att dina texter hjälper mig bättre att förstå mina egna ungar hemma. Jag har en 19-åring och en 15-åring hemma, båda fick diagnosen Asperger sent i tonåren, och jag känner igen dem mycket – speciellt 19-åringen – i det mesta du beskriver.
Tack för dina ärliga och fina texter!
Vänlig hälsning
Maria Bergérus, Skepplanda

Tycker detta var mitt i prick. Har också asperger och tanken är att få stöd av personligt ombud, men dom bokar om hela tiden, 4 av 5 möten hittintills sen september är avbokade, för att dom får akuta möten på annat håll. Dom verkar också sakna elementära kunskaper om vad autismspektrum innebär. Förståelse kan man inte förvänta sig, dom vet inte hur vi aspergare känner det, ja inte ens kan en aspergare veta hur en annan aspergare upplever sina svårigheter. Men det minsta man kunde förvänta sig är grundläggande kunskaper kring olika funktionsvariationer. Skrämmande att hela tiden möta funkofober och fördomsfulla personer på myndigheterna. Det ena personombudet sa, det finns aspergare som lever normala liv, så det finns hopp för dig också. Hoppsan! Varför blev människan inte läkare eller psykolog och satsade på att försöka bota aspergare. En hel värld ligger för hennes fötter. Jämförelser inom och mellan olika samhälls-/folkgrupper brukar normalt komma från samhällets bruna ringhörna. Att jämt och ständigt behöva förklara sig slukar massvis av energi. Att behöva säga samma sak till samma person om och om igen, är fenomenalt oprofessionellt av vederbörande myndighetspersoner.

Betr. tågbolaget, mitt svar kommer lite sent, men till nästa gång, försök se detta som ett avtalsproblem, där tågbolaget som gjort utfästelsen också ska stå för den. Överväg att tex. göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för brott mot konsumenttjänstlagen (ja, det är den lagen som gäller här) eller en anmälan till Konsumentombudsmannen, eftersom dylika avtalsbrott också drabbar andra.

Tack för tipset med Allmänna reklamationsnämnden! Tack och lov fick jag tillbaka mitt medlemskap efter mejlkommunikation med MTR, men sen kunde jag inte nyttja förmånerna fullt ut p.g.a. att Covid kom emellan och jag inte var så sugen på att resa under pandemin. Men MTR gjorde iaf rätt för sig!

Det låter jättefrustrerande att så många möten med personliga ombud har blivit avbokade! 🙁 Det är förståeligt att de ibland kan få akuta ärenden då det är kommunens gratistjänst och de måste prioritera, men samtidigt kan det bli väldigt stressigt för oss som behöver stöd! 4 avbokningar av 5 möten låter extremt många, och jag skulle själv bli stressad om jag råkade ut för det.

Vad tråkigt att personliga ombud i din kommun saknar grundläggande kunskaper om autism! Jag vet faktiskt själv av erfarenhet att de har mycket varierande kunskaper.

Normala liv? Det låter som en ytterst oproffsig och okunnig kommentar! Jag förstår att du blev trött och frustrerad.

Svara

Lämna ett svar till Paula Tilli Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *