Fi frågar
Jag är speciallärare och vi har en autistisk elev i åk 5, som inte skriver i skolan. Enligt föräldrarna skrev hen hemma i somras. Hen kan skriva korta svar på frågor, där svaret står direkt i texten, men inte analysera/diskutera i text. Hen kan diskutera muntligt, men då framför allt när det är något som intresserar. Det hjälper inte att t.ex. diktera text i datorn. Eleven vill inte heller skriva om sina intressen.
För att hen ska nå målen i de olika ämnena, behöver hen kunna uttrycka sig i skrift så mycket att det finns något att bedöma. Jag vet inte hur vi ska göra för att få hen att uppleva nyttan med att uttrycka sig skriftligt. Några förslag för hur jag/vi ska tänka och göra?
Paula svarar
Tack för en viktig fråga! Vad glad jag blir över att du bryr dig om din elev och vill kunna hjälpa hen på bästa sätt. Det viktigaste är att ta reda på varför hen inte skriver. Är det svårt motoriskt och skulle det hjälpa att antingen använda en dator eller papper och penna? Vissa autister vill bara använda papper och penna och andra föredrar en dator, men ni kanske har testat med olika skrivmetoder? Vet hen vad det innebär att analysera och diskutera?
Läs gärna de tidigare svaren
Det är många som har ställt liknande frågor till mig vilket visar att din fråga är relevant och jätteviktig. Jag har under de senaste par åren svarat på fyra liknande läsarfrågor där jag gett frågeställarna tips om hur man kan hjälpa en autistisk elev att bli en bättre skrivare. Dessa hittar du här, här, här och här. Läs gärna dessa svar för där har jag gett utförliga tips på hur man kan tänka när man hjälper en autistisk elev att bli en bättre skrivare!
Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.
Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.
Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.
Boka en föreläsning med mig
Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.
Reklam för min bok
”Viktig bok, att höra om trötthet och svårigheter, samtidigt som stor fokusering inte behöver vara dränerande. Boendestöd är inget att skämmas för, även om man verkar välfungerande.”
-Eva, mamma till vuxen Aspergare, 5 juli 2022
Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus och Adlibris.
Fråga mig om autism
Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.
Följ min blogg
Följ gärna min blogg via push-aviseringar (den vita bjällran med blå bakgrund). Man kan också följa min blogg via Facebook, Instagram eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.
Senaste svar på alla blogginlägg
Precis, folk är tyvärr elaka mot vissa utvalda personer, och ofta är det oss som har osynliga funktionsnedsättningar och har…
Vad läskigt.
Ja precis, jag är pessimistisk så att jag kan släppa det och slippa fundera på hur det blir. Därför händer…
Det är inte lika stor risk för fysisk mobbning, nej. Absolut! Men du skulle bara veta vad även vuxna är…
Jag skrek och kunde inte andas. Blev röd som en kokt kräfta i ansiktet. Min mamma blev jätrerädd men jag…
Ja, alla präster jag träffat hittills i församlingen har känts fina! Men den här prästen alltså… extra fin och omtänksam!…
Det låter som en skrämmande upplevelse! Vad bra att du har bokat läkartid.
Jag tror också att miljön spelar väldigt stor roll. Och för mig som sagt var miljön det ENDA som spelade…
Intressant. Förresten jag var nära att kvävas till döds förra veckan av en stor kycklingbit som fastnade i halsen. Sedan…
Det har du rätt i, säkert kan de sakerna du räknade upp spela in, det behöver inte bara handla bara…
2 svar på ”Hur hjälper jag en elev med autism att skriva texter?”
Finns ljudböcker i bok ämnet att lyssna på om hen har språk/talsvårigheter/dyslexi, då kan muntliga redovisningar vara ett sätt att nå målen enligt PYS paragrafen ska anpassningar och stöd göra för elever med funktionsvsriationer.
Tack Mamzen! Jag har alltid trott att lärarna inte får använda PYS-paragrafen i sådana här situationer. Jag har träffat flera föräldrar till npf-barn som fått beskedet att PYS inte kan användas när det gäller läsning och skrivning i ämnet svenska, och även Skolverket bekräftar att det är så:
https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/betyg-i-grundskolan/undantagsbestammelsen-vid-betygssattning
Jag har tolkat det som att det är omöjligt, men det är ju underbart om det är möjligt att göra undantag! Och paragrafen borde väl åtminstone kunna användas i andra ämnen än svenska iaf? Där borde det inte finnas några hinder!