KaMa – Specialpedagog frågar
Vi har en autistisk pojke i vår särskilda undervisningsgrupp. Han är ganska högfunktionell och intelligent när det gäller so-ämne och har en god inlärningsförmåga att lära sig utantill. När det är svenska och just skriva, lägger han huvudet på bänken och låser sig. Vi har provat att han ska skriva om saker som intresserar honom, punktlistor eller annat men han totalvägrar att skriva. Vi har provat att jag skriver och han berättar men det fungerar inte heller. Hur kommer vi vidare? Fler metoder önskas!
Paula svarar
Jag har tidigare svarat på läsarfrågor som handlar om skrivundervisning för elever med autism. Svaren på dessa frågor hittar du här och här. Jag hoppas att du blir hjälpt av svaren!
Många autister gillar fakta
Jag vill dock tillägga ett par saker. Det första jag undrar är om pojken är intresserad av att läsa. Vilka typer av böcker eller texter gillar han att läsa i så fall? Många autister gillar inte fiktiva romaner utan föredrar att läsa fakta. Vissa kan exempelvis gilla bruksanvisningar. Om den här pojken är fascinerad av bruksanvisningar skulle det kunna vara enklast att börja med en instruerande text. Anpassa alltså inte bara ämnet utan också texttypen efter hans preferenser!
Han måste uppleva mening
En elev med autism behöver uppleva mening men kan samtidigt ha svårt att förstå varför läraren ber hen göra vissa uppgifter. Om en autist upplever en uppgift som meningslös vägrar hen ofta att medverka. Därför kan det vara bra om ni kan hitta en anledning till varför han bör skriva! Eftersom han gillar SO-ämnen skulle ni exempelvis kunna låtsas som att han behöver skriva en förklarande text till någon som inte kan något om SO. Då kan skrivandet plötsligt få en mening för honom eftersom han vet att texten kommer att läsas av någon som behöver lära sig om SO.
Låt honom välja
Dela gärna in texten i mindre delar! Det kan vara alldeles för mäktigt för honom att skriva en lång uppsats med en gång varför det kan räcka med att han skriver några meningar om dagen. Om han låser sig, ge honom några förslag på lämpliga meningar och låt honom välja vilket av dina förslag han tycker bäst om. Tänk också på att det är viktigt att ni förlägger skrivundervisningen på de tider på dagen då han är som piggast och tänk också på att hans studiemiljö är så fri från intryck som möjligt.
Gör tvärtom
Du nämner att ni har testat att låta honom berätta samtidigt som du skriver, men anledningen till att detta upplägg kan vara svårt för honom är att en autist ibland kan ha dålig föreställningsförmåga. Han kanske inte har en aning om vad han skulle kunna berätta vilket kan resultera i att han fastnar. Jag tycker att ni i början kan testa att göra tvärtom, det vill säga att du berättar och han skriver.
Använd gärna bilder
Om han är visuellt lagd kan du visa honom bilder som illustrerar ett händelseförlopp och låta honom försöka hitta på en berättelse baserad på bilderna. När han ser bilder behöver han förhoppningsvis inte använda sin fantasi lika mycket utan det räcker med att han funderar på hur han ska kunna beskriva händelseförloppet i ord.
Jag hoppas att dessa tips tillsammans med mina svar på de tidigare läsarfrågorna var till hjälp!
Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.
Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.
Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.
Boka en föreläsning med mig
Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.
Reklam för min bok
Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Gothia Kompetens.
Fråga mig om autism
Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.
Följ min blogg
Följ gärna min blogg via push-aviseringar (den vita bjällran med blå bakgrund). Man kan också följa min blogg via Facebook, Instagram eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.
Senaste svar på alla blogginlägg
Bara att t.ex. bestämma om något ska slängas eller inte kan jag behöva göra separat så att jag samlat ihop…
Jag förstår precis. Det är därför det inte fungerat för mig med papperssortering här för jag kan inte bestämma var…
Varenda hushållssyssla (och allt annat man gör) består egentligen av en massa delsysslor. För min särbo så innebär ”diska efter…
Ja, frågan var ju inte riktad till mig så jag kunde ju ödmjukt inlett mitt inlägg med ”Går det bra…
Ja, precis, det är jobbigt när det är så. Jag har i likhet med väldigt många andra autister VÄLDIGT mycket…
Instämmer med dig Susanna, Paula gör ett fantastiskt jobb med denna bloggen🙂 Samt med föreläsningarna. Böckerna inte att förglömma🙂😉
Jag har överlevt i +50 år och håller fortfarande fast vid vissa strategier eftersom jag har mycket dålig ”grundkunskap” i…
Jag fick inte autism, men Tourette, de finns ju vissa likheter, sen brottas jag med övervikt,högt blodtryck,diabetes och migrän. Har…
Jag blir glad över att du (och många andra npf:are) kan se dessa egenskaper som styrkor! Många neurotypiker ser dem…
Absolut, du har så rätt! Jag har läst ”På ett annat sätt…” och ”Att vara vuxen med Aspergers syndrom…” Jättebra…