Många människor frågar mig hur skolor, universitet och arbetsplatser kan göras tillgängliga för oss som har Aspergers syndrom eller autism. Här har jag samlat 6 tillgänglighetsåtgärder på arbets- och studieplatser:
1. Intrycksfri miljö
Alltför ofta innebär Aspergers syndrom och autism en känslighet för sinnesintryck. Därför är det väsentligt att autisten vid behov kan få eget studie- eller arbetsrum utan mönstrade gardiner, lysrör eller något starkt solljus som stör. Låt autisten vidare, om hen vill, ta med sig egen mat till lunchen! Under jobbmöten är det viktigt att inte öppna fönstret mot en hårt trafikerad gata om det finns en ljudkänslig aspergare med på mötet.
2. Att autisten får vara sig själv
Det är viktigt med trevliga arbets- eller studiekamrater som accepterar autism som den funktionsvariation den är och varken ser funktionstillståndet som en icke önskvärd avvikelse man borde försöka bli fri ifrån eller som ett ämne som man till varje pris borde undvika. Om arbets- eller studiekamraterna ser annorlundaskap som något chockerande eller extremt udda kommer autisten troligen aldrig kommer att slappna av.
3. Möjlighet till arbetsbiträde/mentor
Det är viktigt att det är samma person som coachar autisten så att inte autisten slussas runt till olika personer med sina frågor och funderingar. På vissa högskolor får mentorer endast hjälpa till med påminnelser när det är dags att lämna in en uppgift, men däremot får de inte hjälpa autisten att hitta in till rätt sal eller kontakta den kursansvariga läraren om autisten behöver stöd med en viss uppgift. Då hänvisas autisten till att själv försöka få tag i de olika lärarna som håller de specifika kurserna, och det kan bli jobbigt för autisten att behöva ta kontakt med många olika personer.
4. Att bli välkomnad i gemenskapen
Alla autister vågar inte hänga med på After Work eller gemensamma utflykten för autisten kan vara blyg och kanske har varit mobbad på tidigare studie- och arbetsplatser. Därför är det viktigt att autisten känner sig välkommen och aldrig behöver känna sig i vägen. Arbetsbiträdet eller mentorn ska gärna få hänga med som extrastöd på sociala tillställningar om autisten inte vågar närvara själv.
5. Att det sociala inte är obligatoriskt
En mycket viktig tillgänglighetsåtgärd som många studie- och arbetsplatser missar. För vissa autister är det viktigt att känna gemenskap men för andra, bland annat mig själv, känns det enormt tryggt om jag får höra att det inte finns någon press att tvingas delta i den sociala gemenskapen. För mig räcker det med att studie- eller arbetskamraterna är trevliga, men någon gemenskapskänsla behöver jag inte. Jag tycker bara att det är jobbigt med många sociala aktiviteter men känner mig oftast inte tillräckligt trygg för att våga tacka nej.
6. Möjlighet att nyttja styrkorna
Vilket i praktiken innebär anpassade arbetsuppgifter. Om autisten har väldigt svårt för en uppgift bör hen få alternativa uppgifter. Om autisten får arbeta med det den är bra på kommer hen förhoppningsvis kunna vara till stor nytta! Tro mig, om autisten förväntas försöka träna bort sin autism och utsätta sig för det hen har riktigt svårt för kommer det inte komma något bra utav det, jag lovar!
Jag vore tacksam om mina läsare hjälpte mig att informera om autism och ADHD genom att dela det här inlägget på exv. Facebook:
Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Jag kommer inte publicera kommentarer som innehåller personangrepp, hat, hot e.t.c.
Man kan boka mig för en föreläsning, fråga mig om autism, följa min blogg och låna mina böcker.

Boka en föreläsning med mig
Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.
Fråga mig om autism
Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.
Följ min blogg
Följ gärna min blogg via Facebook, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Mina böcker
Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.
Senaste svar på alla blogginlägg
Jag tror inte att barnet FÅR placeras på särskola om det inte har intellektuell funktionsnedsättning.
Vad tråkigt att höra att du växt upp under så hemska förhållanden! 🙁 Det låter fruktansvärt att du tvingades gå…
Så tråkigt att höra att du fick ett hemskt bemötande när du som 16-åring led av psykisk ohälsa och hade…
Växte upp med en förmodligen narcissistisk mor med sociopaterna drag. Konfliktsökande och brutalt otrevlig om hon inte blir bemött ”rätt”…
Bra fråga! Gillberg skriver i sin bok Essence att vanliga symptom vid ADHD är utbrott och aggressivitet så om jag…
Jag önskar verkligen att varje region skulle ha vårdcentraler för patienter med NPF och jag skulle rösta direkt för en…
Jag som också fått mina diagnoser som vuxen (ADHD, Autism och DCD/Motorisk dyspraxi) upplever att jag aldrig någonsin har blivit…
Är det vanligare att personer som har autism och är utåtagerande också har en ADHD-diagnos parallellt än att de ”bara”…
Ja hög igenkänning på den frågeställningen. Den är återkommande varje gång jag haft med somatisk vård att göra. Utöver psykiatrisk…
Vad bra att det funkat för dig! Kanske borde jag och flera andra testa samma sak.
Jag har spärrat så min förra vårdcentrals journalanteckningar inte kan ses någonstans.
Vad gäller mitt intresse för hälsa och hälsosam kost så minns jag att jag till slut blev lite förvirrad när…
Hej Maria Jag skulle råda er att pröva olika professionella kontakter som ni förhoppningsvis hänvisas till på en psykiatrisk öppenvårdsmottagning.…
Det är även min erfarenhet att vissas specialintressen, ”repetitiva intressen och beteenden” dömts ut som ”farliga” för snabbt p.g.a samhällets…
Den nya skollagen från år 2010 anger att elever utan intellektuell funktionsnedsättning inte får följa särskolans läroplan. Däremot får de…