Kategorier
Vardag med Asperger

När vi autister möts av otillgänglighet

Du kan hjälpa mig att informera om NPF genom att dela inlägget i sociala medier. Tillsammans gör vi skillnad.

För ett tag sedan berättade jag för er om mina problem med vitvaruservice när de misslyckades med att ta hänsyn till min funktionsnedsättning. Min boendestödjare hade ringt dem och bett dem komma och fixa mitt kylskåp på en fredagseftermiddag, egentligen vilken fredagseftermiddag som helst under våren, eftersom jag p g a min autism inte ville ta emot dem själv och fredagseftermiddag var den enda tid på kontorstid då min boendestödjare var tillgänglig. Men vitvaruservice respekterade inte detta utan kontaktade mig stup i kvarten och ville komma på en massa andra tider och dagar. Till slut SMS:ade en av deras hantverkare till mig en dag mitt i veckan och skrev att han skulle komma på följande förmiddag.

Berättade allt för boendestödjaren

Efteråt berättade jag för boendestödjaren vad som hade hänt, och hon tyckte att det var bra att jag hade avbokat besöket eftersom vitvaruservice inte hade respekterat min funktionsnedsättning. Men efter ett par veckor föreslog hon att vi skulle felanmäla kylskåpet igen men med ett annat upplägg denna gång: hon skulle ringa min hyresvärd och berätta vad som hade hänt. Hon skulle be hyresvärden att ge vitvaruservice min boendestödjares telefonnummer och skriva i beställningen att det var viktigt att tidsbokningen denna gång skulle ske via boendestödjaren istället för mig.

Kändes tryggt

Jag tyckte att det var ett utmärkt förslag! Eftersom vitvaruservice denna gång skulle kontakta min boendestödjare skulle jag inte behöva ha kontakt med dem alls och få panik när de skulle pressa mig att ta emot dem på en tid då min boendestödjare inte skulle vara på plats. Det kändes tryggt! Men döm om min förvåning när min mobiltelefon ringde igår, och en person från vitvaruservice presenterade sig och frågade om han skulle kunna komma nästa dag. Jag förstod inte varför han hade ringt mig för hyresvärden hade ju skrivit i sin beställning att det var viktigt att de skulle kontakta min boendestödjare och absolut inte mig!

Blev stressad

Jag blev stressad för jag visste att tiden hantverkaren föreslog inte skulle passa min boendestödjare: då skulle hon plugga och skulle inte kunna vara hos mig. Jag frågade hantverkaren om hyresvärden hade missat att informera vitvaruservice om att jag hade en funktionsnedsättning och att tidsbokningen skulle ske via min boendestödjare. Hur kom det sig att han ringde mig när det stod i beställningen att allt skulle gå via min boendestödjare? Hade han inte fått boendestödjarens telefonnummer?

Ville inte prata med honom

Jag frågade honom om det hade skett ett missförstånd angående vem vitvaruservice skulle kontakta och sade att jag skulle ge honom boendestödjarens telefonnummer om hyresvärden hade missat att ge vitvaruservice det. Han svarade att han visst hade boendestödjarens telefonnummer och att han visste att han egentligen borde ha ringt henne. Det hade ju stått i beställningen och den hade han läst, svarade han! Men han hade ändå för enkelhetens skull bestämt sig för att testa att ringa till mig i alla fall. Jag svarade att jag inte ville prata med honom utan han skulle ringa min boendestödjare, precis som det hade stått i beställningen.

Har svårt att förstå

Jag har svårt att förstå hur det kommer sig att ett företag som tillhandahåller tjänster för allmänheten har så här dåliga rutiner för hyresgäster med funktionsnedsättning. Hantverkaren hade ju läst beställningen och vetat om min funktionsnedsättning men ändå bestämt sig för att strunta i vad som stod i den. Strulet verkar alltså inte ha berott på kommunikationsmissar utan vitvaruservice valde att strunta i mina önskemål.

Finns en anledning

Jag har mycket svårt att tro att vitvaruservice tänker: ”Vi ska göra livet så surt som möjligt för hyresgäster med funktionsnedsättning och göra allt för att strunta i deras önskemål och specialbehov”. Jag antar att de istället tänker att det inte är så viktigt att följa instruktionerna eftersom ”allt nog kommer att gå bra ändå.” Men det kommer inte att gå bra! Om det står vissa saker i beställningen står de där av en anledning och instruktionerna ska följas. Allt annat är otillgänglighet!

Glöm inte att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Reklam för min bok

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via push-aviseringar (den vita bjällran med blå bakgrund). Man kan också följa min blogg via Facebook, Instagram eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Senaste svar på alla blogginlägg

Dela på Facebook, Twitter eller LinkedIn

12 svar på ”När vi autister möts av otillgänglighet”

Vilken frustrerande situation för dig! Förstår fullt ut den stress som hantverkarna orsakar genom simpel nonchalans eller bristen på förståelse. Vad bra att du har stöd från din boendestödjare ändå! Hoppas hantverkarna fattar till slut, för det är mycket märkligt – det borde inte vara så svårt för dem att boka in en fredag tycker jag! Eller att följa en enkel instruktion som finns svart på vitt. ☹

Ja eller hur! Men eftersom de (uppenbarligen) inte verkar förstå vad autism innebär drar de sina egna slutsatser och tänker att instruktionerna inte är så viktiga. Jag är jätteglad att jag har min boendestödjare som står på min sida!

Svara

Ja, som sagt… Här får man ingen boendestödjare. Återigen har jag sökt stödet efter avslag förra gången – den här gången med hjälp av mitt personliga ombud. Men hon får olika besked av olika personer, säger hon. Det är till för personer med psykos eller andra psykiska problem och de har inga kunskaper om autism. Dessutom säger hon att de inte gör någonting praktiskt över huvud taget, utan att det är SOL-teamets uppgift. När jag pratar med handläggaren så förstår hon vad jag säger och är medveten om att det finns många andra i samma sits, men det finns helt enkelt inte den hjälpen av få i den här kommunen. Så enda alternativet är att flytta… om det går att hitta någonting.

Det du säger påminner mig om detta med grannarna jag berättat om. De höll liv i natt – tidigt i morse. Folk säger ju jag ska ringa polisen när det är på natten, men jag vet ju inte ens vad jag ska säga. Så jag behöver en handlingsplan – en mapp med papper med klara punkter att följa så att jag vet precis hur jag kan agera om det nu handlar om texttelefoni och det vet jag inte ens hur det fungerar. Egentligen hade det ju behövt vara någon här vid de tillfällena, men det är ju svårt.

Det är det här med att vi autister ibland behöver veta exakt vad som gäller och få en trygg lösning som fungerar och ibland behöver det vara på ett visst sätt för att få det att fungera.

Vad tråkigt att du inte fått boendestöd! De flesta autister jag har träffat har inte haft några problem med att få boendestöd, men det är säkert olika i olika kommuner.

Att boendestödjarna inte får hjälpa till med något praktiskt är också relativt vanligt. Ofta är det hemtjänstens uppgift, och jag hade också hemtjänst i flera år innan boendestödet tog över hemtjänstens uppgifter. Så även om du skulle flytta till Stockholm är det inte säkert att du skulle få boendestöd direkt för praktiska uppgifter utan du skulle troligen få hemtjänst först.

Vad tråkigt att dina grannar var högljudda inatt också! Jag kan tänka mig att det är störande.

Svara

Många hantverkare slutar tidigt på fredagar. Det kan vara därför han försökte få till en annan dag.

Om din boendestödjare ringer hantverkaren och föreslår en tid en tidig fredagseftermiddag när hon är hos dig borde det kunna lösa sig till allas belåtenhet.

Annars håller jag med om att det är irriterande när folk inte tar till sig vad som står svart på vitt eller vad man säger.

Med tidigt menar jag kring kl. 13.

Många människor har ju också svårt att uttrycka sig klart och tydligt. Istället för att säga att man helst inte vill jobba över en fredag föreslår man en annan tid.

Jag har kontakt med en person angående en sak och det tog säkert en månad innan hon tog sig för att formulera ett problem ordentligt.

Min boendestödjare är tillgänglig på fredagar från och med kl 13 så det borde vara tillräckligt tidigt för vitvaruservice, tycker jag! Annars borde de ha sagt att de inte jobbar på fredagseftermiddagar alls, men precis som du skriver har många svårt att uttrycka sig klart och tydligt. De kanske hoppas på att få en annan tid om de insisterar på att föreslå andra tider. Så du har helt rätt!

Svara

Javisst, det borde inte vara så omöjligt.

Jag tror en annan grej kan vara att hantverkare är vana att kunna styra sina tider. Andra är beroende av dem och de flesta är inte så beroende av att det blir en viss dag som du så de hellre är utan handtag än tar det på en annan dag. Både hyresvärden och vitvaruservice kanske behöver inse att du faktiskt är så seriös när det gäller detta.

Så är det nog! Hantverkarna är säkert vana vid att kunna jobba när de känner för det och att kunna bestämma på relativt kort varsel på vilka tider de ska gå hem till olika kunder. De kan absolut tro att jag inte behöver deras hjälp.

Svara

Om det bara är handtaget det är fel på och det har lossnat, så kan du ju alltid göra ett provisoriskt handtag t.ex. med silvertejp. 🙂 På så vis slipper du hantverkare och har ändå åtgärdat problemet åtminstone för tillfället, så att du lättare kan öppna kylen.

För mig är det enklaste att hantverkarna hör av sig via sms och föreslår en tid. Funkar det inte får de föreslå en ny tid (jag kan ju komma med önskemål om tex en förmiddagstid). Men det verkar omöjligt! De ringer fast jag har sagt att de inte ska ringa, eller dyker bara upp ändå (”du svarade ju inte när jag ringde!”). Vården gör samma sak, ja förutom att de inte dyker upp hemma och knackar på. ”Det går snabbare att ringa.” Fast inte om jag inte svarar. Då måste de ju ringa fler gånger. Om de bara skickar ett sms så svarar jag ju när jag kan/orkar/vill. Och jag slipper förlamande ångest (även om all kontakt ger lite ångest).

Jag har liknande erfarenheter som du och tycker att det är väldigt märkligt att olika instanser insisterar på att ringa fast man har meddelat att man inte vill det. Man meddelar t.ex. hyresvärden att man bara vill ha mejlkontakt, men ÄNDÅ ringer de!

Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *