Marta frågar
Jag fick förut bra tips från dig för min dotter. Tack för det☺️Hon är 4 år gammal och har diagnos autism 2. Det pratas även att hon kan ha intellektuell funktionsnedsättning. Har du nåt råd hur kan man hjälpa henne utveckla den intellektuella biten? Hon har också problem med språket och kommunikation. Hon har bra minne och memorerar långa fraser och sen pratar med dessa fraser, som oftast är opassande i situationen. Är det nånting man växer ifrån senare eller hur kan man träna det? Hon kan många ord. Hemma pratar vi polska, på förskolan svenska och hon har även lärt en del engelska från tv.
Paula svarar
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av intellektuell stimulering vid intellektuell funktionsnedsättning + autism så jag kan endast svara på frågan utifrån vad jag tror. Svaret är dock endast vilda gissningar från min sida! Men jag tror att du skulle kunna utgå från hennes specialintressen om hon har sådana. Är hon exempelvis väldigt intresserad av djur vilket många autistiska flickor är skulle ni kunna öva på enkel matematik genom att räkna tillsammans hur många katter ni ser på bilden, öva på klockan genom att bestämma på vilket klockslag katterna på bilden ska äta mat o s v. Läs gärna också böcker för henne, först om hennes specialintressen men sedan även om andra ämnen! Fundera gärna också på om hon är en ”visualiserare” eller ”verbaliserare”, det vill säga om hon bäst lär sig genom bilder eller ord, och anpassa de exakta metoderna utifrån det.
Lär henne att generalisera
Om hon har autism och intellektuell funktionsnedsättning kan hon ha svårt att generalisera, det vill säga föra över kunskap från en situation till en annan. När ni har övat på att räkna katter kan ni alltså också träna på att räkna hundar och andra djur så att hon lär sig att man kan räkna allt och inte bara katter! Samma med klockslag. Om hon har lärt sig hur klockvisarna ska stå i köksklockan när klockan är tolv kan du sedan visa henne andra klockor och förklara att klockan är tolv överallt i Sverige och inte bara hemma i ert kök, om du förstår vad jag menar? På det sättet kommer hon förhoppningsvis förbättra sina generaliseringsfärdigheter.
AKK brukar rekommenderas
Vad gäller stimulering av språk och kommunikation så vet jag att AKK brukar rekommenderas för barn som har svårt med språket. Jag har själv ingen erfarenhet av AKK men du kan läsa om metoden här. Viktigt är att ge AKK tid för det kan dröja lite innan metoden fungerar. Kontakta gärna habiliteringen för att få tips om hur AKK kan användas!
Ekolali kan ibland växa bort
Ekolali, det vill säga stereotypiskt upprepande av fraser och meningar, nämns i diagnoskriterierna för autism och det är svårt att säga om det kommer att växa bort. Men eftersom din dotter bara är 4 år är det inte alls omöjligt att det kommer att växa bort i hennes fall! Om jag vore du skulle jag inte rätta henne när hon upprepar meningar som är opassande för situationen genom att säga ”nej, du säger fel”. Om hon säger: ”jag vill sova” när det är uppenbart att hon menar ”jag är hungrig” skulle jag istället svara: ”jag vet att du är hungrig och vill äta mat, här ska du få mat.”
Bra med responsiv kommunikation
Jag kan även rekommendera dig att läsa boken Omsorgsboken: möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning. I den boken finns massor av tips om hur språk kan stimuleras hos barn med intellektuell funktionsnedsättning. Författarna förespråkar responsiv kommunikation när man kommunicerar med barn med intellektuell funktionsnedsättning. Alltför ofta intar föräldrarna en styrande och aktiv roll i kommunikationen vilket innebär att de ställer frågor till barnet och barnet svarar på dessa. Men det är alltså fel metod enligt författarna som anser att barn ska ha en aktiv roll i kommunikationen istället för att passivt svara på de vuxnas frågor.
Stimulera hennes flerspråkighet
Glöm slutligen inte heller att stödja din dotters flerspråkighet! Hon kan ha rätt till modersmålsstöd i förskolan vilket jag varmt rekommenderar om hon har energi till det och läraren förstår hennes specialbehov. När det blir dags för henne att börja skolan kan ni fundera på om hon ska få undervisning i svenska eller svenska som andraspråk, och hon kan med fördel delta i modersmålsundervisning i polska i grundskolan. Men det är några år kvar till hennes skolstart så det behöver ni inte ta ställning till ännu!
Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.
Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.
Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.
Boka en föreläsning med mig
Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.
Köp min bok
Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Gothia Kompetens.
Fråga mig om autism
Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.
Senaste svar på alla blogginlägg
De handlar inte om ett beroende av bidrag, de handlar om att ge sjuka och funktionshindrade en bra tillvaro, har…
Du är inte ensam om att ogilla dem. Har också svårt att förstå att vissa med diagnoser kan rösta på…
Det stämmer att sådana särdrag även kan förekomma vid adhd!
Tack Cindy! 🙂 Ja, omgivningen kan verkligen göra problem av saker som inte är ett problem för mig.
Vad tråkigt att höra!
Vad bra att hen numera har ett jobb hen trivs med, men tråkigt att hen blev utskrattad!
Detta kan även förekomma vid adhd,mitt barnbarn har adhd och vissa kläder vägrade hen ha , exempelvis stickat , hen…
”Så länge min omgivning accepterar att jag inte är självgående kan jag leva med god livskvalitet!” På pricken 😀 Jättebra…
Mitt barnbarn hamnade i bråk även med människor med autism , adhd , Tourette och dyslexi. Fick höra hen inte…
De finns även människor med if som blivit utförsäkrade, bara för de varit ” duktiga ” på sin dagliga verksamhet.…