Kategorier
Läsarfrågor i bloggen

Hur få en autistisk elev att förstå vikten av skolan?

Snälla, hjälp mig att sprida budskapet genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Johanna frågar

Jag hittade din sida när jag sökte på autism och skola. Jag arbetar som arbetsterapeut och kommer sakta men säkert gå in och stötta upp elevhälsan på en gymnasieskola med elever som har hög skolfrånvaro och riskerar att skrivas ut.

Jag kommer träffa en elev som enligt elevhälsan varit hemma från gymnasieskolan i 3 veckors tid. Enligt föräldrar går hon inte till skolan för att hon inte förstår syftet med att läsa om t.ex. 1700-talet eller andra ämnen som inte är ”verklighetsförankrade” eller i nutid. Hon har inte slutbetyg från grundskolan utan går på ett individuellt program.

Har du några råd och tips hur vi kan närma oss henne och öka hennes skolnärvaro och ”förstå” syftet med varför hon behöver läsa om t.ex. 1700-talet?

Paula svarar

Åh vad jag känner igen mig i din beskrivning! Till skillnad från denna elev blev jag tvingad att gå till skolan med hot om en fosterfamilj om jag skolvägrade och kunde därför inte stanna hemma från skolan, men i övrigt resonerade jag som hon. Skolan utgjorde en mycket ångestfylld miljö för mig vilket gjorde att jag vistades där fysiskt men var inte med psykiskt. Kunskapen gick med andra ord in genom ena örat och ut genom det andra. Därför tog jag studenten utan att ha en susning om vem Hitler var och vad judendom var för något.

Specialintresse kan vara till nytta

Utifrån din fråga tolkar jag det som att eleven har autism. Har hon specialintressen, och har pedagogerna isåfall testat att lära ut historia till henne genom dessa? Har hon exempelvis matlagning som specialintresse kan hon kanske undervisas i geografi genom att pedagogerna ritar upp en karta över vad man äter i olika länder, matematik genom att låta henne räkna ut hur mycket ingredienser som behöver handlas för ett visst antal personer, språk genom att lära ut vad olika rätter och matlagningsingredienser heter på olika språk osv. Med lite öppenhet och kreativitet är möjligheterna oändliga! Med detta sagt är det inte säkert att metoden kommer att fungera men den kan absolut vara värd att testa!

Viktigt att testa sig fram

Har pedagogerna testat sig fram mellan olika lärometoder? Som ett exempel kan jag nämna att jag endast kan ta till mig kunskap genom den gamla hederliga behavioristiska metoden, dvs genom att läsa litteraturen, nöta in kunskaperna och skriva egna anteckningar. Grupparbeten, bilder (t.ex. mindmaps), filmer, gruppdiskussioner och andra moderna metoder går helt bort för mig. Att växla om till en behavioristisk metod fungerar iofs i mitt fall endast om jag är intresserad av lärostoffet, men min poäng är att man kan göra mitt favoritämne helt ointressant och meningslöst för mig genom att tvinga på mig lärometoder som inte passar mig. Andra autister kan vara helt tvärtom vilket innebär de kan behöva bilder och möjlighet att kunna använda sin kreativitet för att kunna ta in lärostoffet. Det finns alltså ingen specifik metod som passar alla med autism men däremot är det av yttersta vikt att använda en individanpassad lärometod när autism finns med i bilden!

Svårt att förklara meningsfullheten

Hur ni ska förklara för henne meningsfullheten i att lära sig om 1700-talet är däremot en betydligt svårare fråga. Jag är med mina 42 år fortfarande väldigt okunnig om historia eftersom jag alltid haft svårt att förstå varför jag borde veta vad som hände förr. Med detta sagt har jag alltid förstått varför historiekunskaperna kan vara viktiga för andra: andra vill kanske t.ex. använda historiekunskaperna som redskap i syfte att förstå och analysera nutid. Däremot har jag aldrig förstått vad just jag skulle behöva historia till för då jag inte känner ett behov av ovanstående. På motsvarande sätt kan vissa t.ex. ha svårt för att lära sig främmande språk och är därför helt omotiverade för att lära sig engelska. Samtidigt är det inte alls säkert att alla med funktionsnedsättningar behöver engelskkunskaper som vuxna. Jag har träffat flera med dessa svårigheter som sett till att leva ett liv där det räcker med svenskkunskaper, och det har fungerar alldeles utmärkt!

Viktigt med meningsfulla sammanhang

Mitt tips är att försöka låta henne vistas i sammanhang historiekunskaper kan vara värdefulla, men isåfall är det viktigt att hon själv upplever meningsfullhet och trivs i sammanhanget! Sedan jag själv blev autismföreläsare började jag plötsligt läsa på lite mer om historia då jag kände ett behov av att veta hur personer med funktionsnedsättningar hade det förr. Förut hade jag ingen susning om vad exempelvis ett jordbrukssamhälle var för något. Så om ni lyckas få henne engagerad i någon uppgift där historiekunskaper kan behövas är det inte alls omöjligt att hon förstår vikten av ämnet. Och om inget annat funkar kan ni helt enkelt förklara för henne att fullständiga betyg är en fördel om hon vill hitta ett jobb i framtiden och helt nödvändiga ifall hon skulle vilja läsa på en högre utbildning. För att en autist ska förstå vikten av fullständiga betyg kan det ibland räcka med att förklara för vederbörande att det är så här läroplanen är konstruerad och det inte är något att göra åt. Själv kan jag ibland acceptera sådana förklaringar!

Hur trivs hon i skolan?

En sista reflektion: trivs hon i skolan? Passar det henne att undervisas i ett klassrum överhuvudtaget? Eller vantrivs hon i sociala sammanhang? Anledningen till att jag undrar är att jag själv tillhör den skaran som inte mår bra av att undervisas i ett klassrum. Som vuxen har jag förstått att distansstudier är det enda som passar mig och det enda som skapar meningsfullhet i mina studier. Under min skoltid mådde jag väldigt dåligt av att tvingas plugga tillsammans med andra elever, och tanken på att jag inte skulle bli fri från samhällets krav förrän jag skulle vara 65 år och ålderspensionär gjorde att jag blev apatisk och inte ville leva. Och eftersom jag inte såg någon mening med livet hade jag inte heller någon motivation för att sträva efter högre betyg. Därför är det av yttersta vikt att hon undervisas i en miljö hon trivs i oavsett om undervisningen sker i hemmet, i en vanlig klass eller en specialklass!

Gillar du inlägget? Snälla, dela i så fall det på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, fråga mig om autism, följa min blogg och låna mina böcker.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via Facebook, Instagram, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Mina böcker

Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.

Senaste svar på alla blogginlägg

Dela på Facebook, Twitter eller LinkedIn

7 svar på ”Hur få en autistisk elev att förstå vikten av skolan?”

Specialpedagogiska skolmyndigheten har ett studiepaket som är fritt tillgängligt på nätet. Moment 3 handlar om olika pedagogiska strategier som är bra för de flesta barn och elever, men kan vara helt nödvändiga för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
https://www.spsm.se/studiepaket-npf/moment-3/

Kenth Hedevåg är pedagog och arbetar med det neuropsykiatriska teamet i Stenungsund. I länken föreläser han om ”hemmasittare” (ett ord som han egentligen inte alls tycker om). Han säger att autister är en stor grupp av de som inte går till skolan.
https://urplay.se/program/188194-ur-samtiden-elevhalsa-de-saknade-eleverna

Att förstå autism är nog en grundförutsättning för att kunna hjälpa en elev med autism att fungera i skolan. Svenny Kopp har forskat på autism och ADHD hos flickor. I länkarna nedan kan du ser Svenny föreläsa om sin forskning (del 1 och 2).
https://www.youtube.com/watch?v=caISuSlO5i0
https://www.youtube.com/watch?v=C5GhvF_zy8k

”Har du några råd och tips hur vi kan närma oss henne och öka hennes skolnärvaro och ”förstå” syftet med varför hon behöver läsa om t.ex. 1700-talet?”

Det första du behöver ta reda på är om hon är ointresserad av t.ex. 1700-talet eller om problemet egentligen är att hon inte trivs i skolan på grund av t.ex. intryckskänslighet eller mobbning. Skolfrånvaron kan beror på skolmiljön snarare än på skolämnena. Du kan räkna med att det kommer att krävas en individuell lösning oavsett vilket. Om hon har autism så har hon sannolikt en annorlunda kognition, dvs ett annorlunda sätt att processa information. Autisters skolmisslyckanden beror ofta på att skolan inte är anpassad till eleven – inte på att eleven inte är anpassad till skolan. Glöm alla standardlösningar!

Tänk om hon har rätt. Det kanske är meningslöst att lära sig om t.ex. 1700-talet. Av historien lär vi oss att vi inget lär av historien. Jag rekommenderar att du fokuserar på att identifiera hennes intressen och förmågor och försöker hitta en överlappning mellan dessa och dagens och framtidens utbud av jobb på arbetsmarknaden. Låt autisten blomma!

Låt autisten blomma!

Fint sagt och så sant! ♥ Skolan ska anpassas till eleven, inte tvärtom!

Svara

”Sedan jag själv blev autismföreläsare började jag plötsligt läsa på lite mer om historia då jag kände ett behov av att veta hur personer med funktionsnedsättningar hade det förr.”

Ett konkret exempel på intresset (autism) som drivkraft för att lära sig om andra områden (historia).

Så himla bra inlägg! Grupparbete är ett stort problem för oss autister i den moderna undervisningen. Mycket energi måste läggas på samspelet med de andra gruppmedlemmarna så finns det ingen energi kvar till att ta in kunskaperna.

Tack! Redan på min skoltid hade vi grupparbeten ibland vilket jag upplevde som energikrävande. De försvårade definitivt min inlärning! Men det var ingenting mot vad stackars autistiska barn får utstå i dagens skola!

Svara

Lämna ett svar till Paula Tilli Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *