Professorn Roger Säljö redogör för olika pedagogiska läroteorier i sin antologi Lärande, skola, bildning. Eftersom många lärare misslyckas i sina försök att undervisa elever med Aspergers syndrom och autism och jag själv har egna erfarenheter av misslyckad skolgång, tänkte jag redogöra de vanligaste läroteorierna i mina kommande blogginlägg och dela med mig av mina egna tankar om de läroteorier som Säljö tar upp. Först i tur står behaviorism.
Behaviorism
Behaviorismen skulle kunna kallas för den gammaldags lärometoden med tydliga och uttalade läromål. Läraren ska vara aktiv och eleverna passiva och ”lyda”. Förr i tidens katederundervisning kan härledas till den behavioristiska teorin. Eleverna förväntas oftast visa att de uppnått de angivna läromålen genom att skriva ett slutprov. Fokuset läggs på stimuli. Vi människor anses reagera instinktivt på stimuli som kommer från vår omvärld. Med hjälp av dessa stimuli anser man kunna styra elevernas beteende och lärande mot önskad riktning. Vi människor tros vara nästintill viljelösa varelser som kan betingas att lära oss nya saker och bete oss på önskat sätt. Individuella skillnader tas inte hänsyn till utan alla elever anses ha samma möjligheter till inlärning.
Förstärkningsprincipen
Något som är väldigt typiskt för behaviorismen är förstärkningsprincipen, det vill säga att man ger eleven positiv förstärkning i syfte att främja dennes inlärning. Ett exempel på detta är förr i tidens programmerade läromedel där eleven ska svara på en fråga och få bekräftelse ifall svaret är rätt (=positiv förstärkning) alternativt repetera och försöka igen ifall svaret skulle vara fel. Sådana apparater kommer jag ihåg från min skoltid men vet inte om de finns kvar idag! Mina föräldrar är födda på 40 och 50-talen, och på deras tid hade behaviorismen starkt inflytande. Själv började jag skolan på 80-talet när den kognitiva teorin hade börjat ta över (mer om kognitivism i mitt nästa blogginlägg) men behaviorismen var också en populär läroteori som förespråkades av många.
Det stora problemet
Jag behöver knappast nämna vad jag tycker om att betinga ett autistiskt barn till ett visst beteende med hjälp av positiv bestärkning. Min lågstadielärare som tvingade mig att spela bollspel med mina klasskamrater (eftersom hon inte ville att jag skulle spendera rasterna ensam även om jag hade förklarat att jag ville det) utgick från det behavioristiska perspektivet. När jag gjorde som hon önskade berömde hon mig trots att allt hade skett mot min vilja.
Texten fortsätter under rutan.
Följ min blogg via Facebook eller mejl (nyhetsbrev).
Kan förstöra mycket för autistiska barn
Det stora felet jag ser i behaviorismen är att man utgår ifrån att alla barn fungerar likadant, och eftersom jag betedde mig annorlunda behövde läraren få mig att bete mig neurotypiskt med hjälp av positiv förstärkning. Det föll aldrig in henne att det finns barn med annorlunda behov för det går ju totalt emot den behavioristiska teorin! Därför tror jag att behaviorismen kan förstöra väldigt mycket för elever med Aspergers syndrom och autism.
Finns också positiva aspekter
Dock ser jag vissa positiva aspekter i behaviorismen. Nu passar det iofs mig inte alls att lära mig i sociala sammanhang utan jag behöver studera på distans, men om jag väl ska tvingas in i ett klassrum passar det mig bäst att läraren är aktiv och jag som elev passiv. Jag gillar inte grupparbeten och och jag hatar också de flesta praktiska uppgifter. Däremot gillar jag att jag får skriva ett prov efter varje avslutad kurs. En annan positiv aspekt som jag ser i teorin är att allt blir strukturerat. Jag vet precis vad jag förväntas kunna efter en avslutad kurs och uppskattar det faktum att det finns tydliga rätt och fel. Om man däremot som elev ska komma till det rätta svaret själv och det inte finns tydliga rätt och fel blir allt alldeles för flummigt för mig. De tydliga instruktionerna och de tysta klassrummen där bara läraren pratar är nog något som uppskattas av många autistiska barn!
Snälla, hjälp mig att sprida budskapet genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X (f.d. Twitter), WhatsApp m.fl.:
Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.
Man kan boka mig för en föreläsning, fråga mig om autism, följa min blogg och låna mina böcker.
Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig
Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.
Fråga mig om autism
Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Mina böcker
Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.
Senaste svar på alla blogginlägg
Jag håller med dig! Det sägs att alltför många vill göra autismutredningar idag vilket gör att vårdens resurser inte räcker…
Det blir lätt ett moment 22, jag säger ”men flickors tecken på autism är annorlunda och missas ofta av vården”…
Du kan absolut ha rätt i att din dotter kan vilja hålla det jobbiga ifrån sig. Jag har också träffat…
Det är svårt att förutspå hur din son kommer att utvecklas särskilt om han är mycket liten idag. Jag tycker…
Intressant, min autistiska dotter pratar engelska flytande och blandar inte språken så mycket längre. Men när hon var yngre ca…
Har en son med autism nivå 2. Undrar om han kommer någon gång kommer kunna prata och leka med andra…
Intressant! Det är inte alls ovanligt att barn med autism utvecklas på ett annat sätt än neurotypiska barn.
Jag tycker att det talar för att din sons förmåga att gå snarare berodde på hjärnans utveckling än på träning.
Min son med autism väntade och väntade tills han plötsligt reste sig upp och gick! Han övade alltså ingenting, ramlade…
Bra att han hade koll! Det stämmer att många inom psykiatrin saknar kunskap.
2 svar på ”Om pedagogiska läroteorier, del 1”
Jag tror det heter ”förstärka”, inte ”bestärka”?
Vänliga hälsningar
Tack för rättningen, jag ändrar!