Kategorier
Läsarfrågor i bloggen

Hjälper mjölk- och glutenfri diet vid autism?

Snälla, hjälp mig att sprida budskapet genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Marta frågar

Undrar om du har tips på kosttillskott som kan hjälpa ett barn med autism och låg energi. Jag har läst om omega3 och B12. Är det värt att prova? Vad tycker du om mjölk och glutenfri diet för autismen? Är det nåt mat som ger dig mer energi?

Paula svarar

Innan köp av kosttillskott kan det vara bra att fundera på vad den låga energinivån skulle kunna bero på. Beror den verkligen på bristande kost eller handlar det i själva verket om intryckskänslighet, bristande struktur i vardagen, felriktade krav från omgivningen o s v? Även många utan autism skulle ha låg energi om de ständigt fick fel bemötande och inte fick ett leva ett liv som passar dem. Autism går inte att medicinera bort, och hälsosam kost kan aldrig ersätta autismanpassningar. Det är värt att tänka på!

Är ovetenskapligt

Med ovanstående sagt förnekar jag inte att många autister trots okej kost och autismanpassningar upplever låg energi. Jag brukar säga att jag är en hälsofreak som gillar att experimentera så jag har testat det mesta: olika kosthållningar, alternativbehandlingar, kosttillskott o s v. Viktigt att komma ihåg är att det jag gjort är högst ovetenskapligt: enligt forskning hjälper inte mjölk- och glutenfri kost personer med autism. Observera att det kan finnas någon enstaka studie som talar för motsatsen, och vissa autister upplever sig faktiskt må bättre av gluten- och mejerifri kost men jag syftar på den samlade forskningen.

Viktigt att vara kritisk

Den samlade forskningen har inte heller visat att personer utan konstaterad brist på B12 skulle ha nytta av B12-tillskott. Tvärtom kan kosttillskott i vissa fall eventuellt orsaka cancer! Det finns många ovetenskapliga aktörer med ekonomiska intressen varför de gärna vill få folk att tro att kosttillskott är nödvändigt. De tjänar ju väldigt stora pengar på det, och de kan låta väldigt övertygande i sina argument! De kan länka till studier av tveksam kvalitet, de har en flik som heter ”personliga erfarenheter av kunder” på sina sajter o s v. Visst kan det finnas kosttillskott som kan hjälpa, men det är viktigt att vara kritisk. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att placebo-effekten kan vara stor.

Har provat kosttillskott

Det här är alltså vad vetenskapen säger. Men trots vetenskapliga fakta har jag av nyfikenhet provat både B12 och Omega-3 på inrådan av en alternativterapeut (köpte de märken som rekommenderades till mig). Jag märkte dock ingen effekt. Effekten uteblev också vid intag av magnesium, en kombination av kalcium och magnesium o s v. Jag är inte intresserad av att prova kosttillskott igen eftersom jag faktiskt är lite orolig för den eventuella cancerrisken. Jag vet dock att vissa upplever effekt och tycker att det är värt att äta kosttillskott! Dessutom finns det säkert kosttillskott som inte orsakar cancer, men jag är ändå försiktig.

För vissa är det värt det

Jag vet också att vissa autister äter D-vitamintillskott och då betydligt högre doser än de officiellt rekommenderade. Och vissa upplever jättebra effekt medan andra har haft mycket dåliga erfarenheter. De som har positiva erfarenheter upplever sig ofta betydligt piggare medan andra har menat att de har fått njursten av D-vitamintillskott. Jag skulle personligen inte äta högre doser D-vitamin än rekommenderat eftersom jag skulle oroa mig för långtidseffekterna. Kortsiktigt kan säkert flera kosttillskott hjälpa, men långsiktigt vet jag inte om de har skadliga biverkningar. Samtidigt är jag fullt medveten om att det finns vissa som tycker att det är värt att gå emot de officiella rekommendationerna för att få energi och god livskvalitet.

Alla har olika kroppar

Vad gäller gluten- och mjölkfri diet så åt jag gluten- och mjölkfritt i flera år, och då åt jag inte ens produkter som var tillverkade av glutenfritt mjöl. Jag mådde bra men märkte ändå ingen skillnad av att utesluta mjölk varför jag återintroducerade mejeriprodukter efter några år. Vad gäller gluten så har jag testat att återintroducera det och har kommit fram till följande: jag kan äta spannmålsprodukter ibland, även sådana som innehåller gluten, men däremot får jag problem om jag äter för mycket fullkorn. Förut trodde jag att jag inte tålde gluten men det var alltså fullkorn som var problemet! Vitt vetemjöl passar mig betydligt bättre än råg vilket går tvärtemot vetenskapen som säger att det är just vitt vetemjöl som ska uteslutas! Men det är min kropp som funkar så här.

Prioriterar hälsan

Det som ger mig energi är att äta tillräckligt mycket fett, äta mat som är lagad från grunden och utesluta transfetter, vitt socker, aspartam och liknande ingredienser. Jag vet att det är ett tråkigt svar eftersom det är enklast och enligt mig godast att köpa färdiggrillad kyckling istället för att tillaga all mat från grunden av färska och naturella ingredienser, men jag prioriterar hälsan framför smaken och enkelheten. Jag tycker att strömming ger bättre effekt än lax (tyvärr eftersom lax är mycket godare än strömming tycker jag). Jag äter gärna strömming även om vissa oroar sig för tungmetaller från Östersjöfisk! Viktigt att tänka på är att man även får Omega-3 av fisk. Och vad gäller kosttillskott så ger inte den samlade forskningen stöd för att Omega-3-tillskott skulle hjälpa vid autism.

Ger mig jättebra effekt

Något annat som ger mig väldigt mycket energi är maskrosblad (färska), nypon (färska) och rönnbär (färska). Min favoritsysselsättning är blåbärsplockning, men det tråkiga faktumet är att blåbär inte ger mig samma energi som maskrosblad, rönnbär och nypon. Jag plockar och äter även kirskål, nässlor, löktrav och mycket annat men av alla örter tycker jag att just maskros ger bäst effekt även om kirskål också är bra! När jag har testat att köpa torkade maskrosblad och nyponpulver i hälsokostbutiker har jag faktiskt inte upplevt någon effekt så i mitt fall måste allt vara färskt. Jag var själv chockad när jag upptäckte hur mycket energi jag fick av detta. Och det bästa av allt är att det är gratis!

Viktigt att använda sunt förnuft

Om du tycker att det låter kul att börja plocka örter, nypon och rönnbär i naturen är det viktigt att kolla att de inte krockar med eventuell medicin som ditt barn äter. Dessutom är det viktigt att inte överdoserna, och man ska alltid iaktta försiktighet och sunt förnuft samt vara uppmärksam på var man plockar örterna så att de är rena. Mat som hämtas ur naturens skafferi ska ätas med måtta, särskilt sådant som rönnbär, björklöv och granskott som kan vara tunga för njurarna. Rönnbär äter jag max 10 stycken om dagen under säsongen, ofta färre och jag äter det inte varje dag under resten av året.

Vissa har en annan uppfattning

Slutligen vill jag tillägga att det finns vissa forskare som är emot de officiella näringsrekommendationerna. Ett exempel är den brittiske autismforskaren och min Facebook-vän Paul Shattock som jag faktiskt haft äran att träffa personligen både i Kuwait och Danmark eftersom vi båda föreläste på samma konferenser i dessa länder. Enligt Shattock bör personer med autism absolut utesluta mejeriprodukter, och han menar att hans egen autistiske son blev mycket bättre av mjölkfri kost (för övrigt är han en av de forskare som i strid med den samlade forskarkåren hävdar att vaccin kan ha koppling till uppkomsten av autism). Så även om den samlade forskningen inte står på Shattocks sida finns det forskare som är av en annan uppfattning!

Tycker du att inlägget är bra? Dela då det på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl. är du snäll:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, fråga mig om autism, följa min blogg och låna mina böcker.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via Facebook, Instagram, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Mina böcker

Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.

Senaste svar på alla blogginlägg

Dela på Facebook, Twitter eller LinkedIn

2 svar på ”Hjälper mjölk- och glutenfri diet vid autism?”

Jag provade magnesium och b vitaminer. Det tog lång tid innan jag insåg hur negativt de påverkade mig. Jag kom in i ett fruktansvärt mörker som jag inte trodde jag kunde ta mig ur.
Var jättestressad under lång tid tills jag slutade med c vitamin.
Till slut insåg jag att min kropp inte svarar bra på kosttillskott. Tråkiga är att det tog flera år innan jag insåg det hela. Dum som man är.

Trodde hela tiden att jag hade näringsbrist för jag hade problem med det sociala mm. Men det var autism.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, Pär! Jag visste inte att kosttillskott även kunde bidra till psykisk ohälsa, men däremot har jag träffat flera som drabbats av fysiska besvär p.g.a. kosttillskott. Men jag kan mycket väl tänka mig att det finns många som reagerar negativt på kosttillskott men som aldrig förstår sambandet, särskilt om de drabbas av psykiska besvär. Och det kan nog finnas många som drabbas av t.ex. njursten och aldrig kopplar det till intag av D-vitamintillskottet.

Vad bra att du vet idag att det är autism du har och att du inte behöver äta kosttillskott!

Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *