Kategorier
Läsarfrågor

Finns det forskning om vikten av ett hemklassrum?

Du kan hjälpa mig att informera om NPF genom att dela inlägget i sociala medier. Tillsammans gör vi skillnad.

Ulrika frågar:

Hej,
Jag jobbar i en högstadieskola. Vi har en het diskussion angående hemklassrum/ämnesklassrum. Jag vet att du har skrivit en artikel om att du är positiv till det och det är kanon. Jag håller med dig till fullo och tycker att alla skolor borde ha hemklassrum. Tyvärr behöver jag mer ”bevis” till mina kollegor… Vet du någon bra forskning som bevisar detta? Jag har googlat och letat i uppsatser men hittar inget konkret….
Tacksam för hjälp.

Paula svarar:

Hej Ulrika!

Ja, tyvärr krävs det ofta ”bevis” för att man ska bli tagen på allvar. Jag har tyvärr inte hittat någon forskning på detta och tror inte att det finns, men jag har personligen svårt att tänka mig att ett hemklassrum inte skulle vara bra. Varför skulle elever må bra av att hålla på och byta klassrum liksom? Visst, det är väl bekvämt för lärarna att eleverna kommer till ”deras” klassrum, men vad vinner eleverna på det? Du kanske kan ställa dessa frågor till dina kollegor!

Har dåliga erfarenheter

Det framgår inte av din fråga om du syftar på alla elever eller specifikt på autistiska elever. Men när det gäller autism kan jag berätta av egen erfarenhet att det var otroligt jobbigt för mig att behöva byta klassrum i högstadiet och gymnasiet då jag hade svårt att hitta. Ofta vågade jag inte gå på toaletten då jag var rädd för att inte hitta tillbaka. Gunilla Gerland och Liane Holliday Willey är andra autistiska författare som skrivit böcker om sin uppväxt, och båda har haft otroligt svårt att hitta. Gerland hade svårt att hitta i skolan och Holliday Willey tvingades ofta skippa föreläsningar på universitetet då hon inte hittade till rätt sal.

Diagnoskriterierna borde vara bevis nog

Genom att titta på diagnoskriterierna för autism borde man enligt mig också kunna dra slutsatsen att det är ”bevisat” att hemklassrum är av yttersta vikt för autistiska barn. I diagnoskriteriet B2 framgår att vissa med autism insisterar på att ingenting ska förändras i vardagen och att en autistisk person kan ha svårt med omställningar. Och ett byte av klassrum är ju såklart en stor omställning! Jag hoppas verkligen att dina kollegor lyssnar på dig för jag är alldeles övertygad om vikten av ett hemklassrum!

Glöm inte att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Köp min bok

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Gothia Kompetens.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via Facebook, Instagram, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Senaste svar på alla blogginlägg

Dela på Facebook, Twitter eller LinkedIn


2 svar på ”Finns det forskning om vikten av ett hemklassrum?”

”Tyvärr behöver jag mer “bevis” till mina kollegor… Vet du någon bra forskning som bevisar detta?”

Finns det forskning som bevisar att alternativet till hemklassrum är bättre? Vad har dina kollegor för ”bevis”?

Mycket bra fråga! Vad har kollegorna för belägg för att ett ämnesklassrum är bäst för eleverna?

Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *