Kategorier
Autism under barndom och skolan

En diagnos behövs inte för att få stöd i skolan

Tidningen Attention berättade nyligen ett glädjande besked: Högsta domstolen har slagit fast att det utgör diskriminering enligt diskrimineringslagens mening att neka en elev med särskilda behov stöd när eleven inte har en fastställd diagnos på papper! En grundskoleelev i södra Sverige som senare fick diagnosen autism får nu diskrimineringsersättning från kommunen eftersom stödet uteblev.

Domen är prejudicerande

Precis som Tidningen Attention konstaterar är domen viktig eftersom den blir prejudicerande vilket innebär att elever som befinner sig i samma situation kommer att kunna hänvisa till denna dom och kräva stöd! Anki Sandberg från Attention påpekar att domen är mycket viktig för alla elever som är i behov av stöd men som saknar en formell diagnos. Tack vare domen vet vi att det är stödbehovet som ska vara avgörande. Om eleven har fått en diagnos eller ej är alltså oväsentligt i sammanhanget.

Svårt att få stöd utan diagnos

Jag som har över 15 års erfarenhet av att föreläsa om autism vet hur svårt det är att få stöd när barnet inte har en diagnos på papper. Visst, en diagnos är absolut ingen garanti för att få stöd, men jag har träffat flera föräldrar vars barn har fått vänta på stöd tills barnet har fått en formell diagnos. Innan diagnosen har stödet uteblivit helt, och efter diagnosen har barnet fått stöd, dock ofta fortfarande bristfälligt sådant.

Det har uppstått förvirring

Många föräldrar till barn med specialbehov har varit förvirrade och undrat vad skollagens 1 kapitel 4§ andra stycke egentligen betyder. Paragrafen stadgar nämligen att barns och elevers olika behov ska tas hänsyn till i skolan, men vissa skolor har ändå hävdat att paragrafen inte ska tolkas som att barn som (ännu) inte har fått någon diagnos alltid ska ha rätt till stöd!

Nu vet vi hur det ligger till

Till saken hör att det i skollagens 3 kapitel 2§ andra stycke stadgas att barn som på grund av funktionsnedsättning har svårt att tillgodogöra sig utbildningen ska få stöd. Och barn utan formell diagnos måste inte ha en funktionsnedsättning, har vissa skolor hävdat och vägrat att ge dessa barn stöd. Men nu har Högsta domstolen alltså slagit fast att dessa skolor har haft fel och att när ett stödbehov föreligger så ska eleven få stöd, punkt slut! Nu vet vi alltså det 🙂

Hoppas skolorna följer domen

Jag hoppas att skolorna kommer att följa domen självmant utan att föräldrarna ska behöva kämpa. Risken finns annars för att barn till resursstarka föräldrar kommer att få stöd och att de elever som kommer från resurssvaga hem förblir utan. Vissa elever har ju föräldrar som kanske saknar en förmåga att kämpa eller som kommer från ett annat land och behärskar dålig svenska. Dessa elever riskerar att råka illa ut om skolorna endast kommer att ge stöd till de elever vars föräldrar har en förmåga att kämpa för barnets rättigheter.

Vissa vet inte hur det funkar

Faktum är att lärare och rektorer i vissa länder har väldigt hög status. Det som läraren och rektorn säger får absolut inte ifrågasättas. Om rektorn beslutar att barnet inte får stöd finns risken att vissa föräldrar som kommer från dessa länder accepterar beslutet, och om de inte kan tillräckligt bra svenska kan de inte heller skaffa sig kunskap om hur saker och ting funkar i Sverige. Jag hoppas verkligen att föräldrarna slipper kämpa så att alla elever, även de som kommer från resurssvaga familjer, får det stöd som de har rätt till!

Hjälp mig informera om NPF genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Reklam för min bok

”Viktig bok, att höra om trötthet och svårigheter, samtidigt som stor fokusering inte behöver vara dränerande. Boendestöd är inget att skämmas för, även om man verkar välfungerande.”
-Eva, mamma till vuxen Aspergare, 5 juli 2022

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus (pris 275 kr, fri frakt) och Adlibris (pris 275 kr, frakt 39 kr).

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via push-aviseringar (den vita bjällran med blå bakgrund). Man kan också följa min blogg via Facebook, Instagram eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Senaste svar på alla blogginlägg

  1. Hur gör perceptuell överkänslighet att det är obehagligt? Min mamma har gjort koloskopi och sa att det inte kändes alls…

7 svar på ”En diagnos behövs inte för att få stöd i skolan”

Min son fick ingen assistent övh efter diagnos! trots läraren och jag kämpade. Ledde till att sonens mage kraschade helt. 11 år sedan. Kan domen vara retroaktiv?

Vad tråkigt att höra att din son inte fick någon assistent!

Jag vågar faktiskt inte svara på om domen kan vara retroaktiv. Säkrast hade det varit att ställa frågan till en jurist. Om domen är retroaktiv skulle väldigt många kunna få diskrimineringsersättning i efterhand!

Svara

Här kommer ett svar på ett helt annat rättsområde, men som gäller principfrågan om en prejudicerande dom kan användas retroaktivt. Det verkar inte finnas några principiella hinder åtminstone. Det intressanta är väl vem som i så fall står för rättskostnaderna. Det vore framför allt en fråga för Autism Sverige eller annan patientorganisation att ta i och driva för några av sina medlemmar eftersom det måste finnas massor av människor med samma erfarenhet. Jag är inte medlem där men kontakta gärna dem! https://lawline.se/answers/kan-rattspraxis-tillampas-retroaktivt

Min son fick ingen assistent övh efter diagnos! trots läraren och jag kämpade. Ledde till att sonens mage kraschade helt. 11 år sedan. Kan nya domen du beskriver vara retroaktiv?

Jo men VILKET stöd kan man kräva? Jag letar förtvivlat efter exempel men det finns inga att hitta. Det skrivs bara om stöd men i vilken form kan stödet vara när ett barn är rädd för skolan och att ta sig dit är en omöjlighet? Vår 14-åring har efter tuffa år i en stökig klass nu till slut stannat helt hemma. I fjol höst startade hen i en liten studiegrupp men den är öppen för alla elever och det gick sakta utför. Nu är måendet så dåligt att vi inte ser att det är möjligt att få hen till skolmiljön. Utredning av ADD/Autism är påbörjad och ny tycker BUP att hen är deprimerad. Något som eskalerat inför årets skolstart. Vi föräldrar ser det som en enda möjlighet att få någon slags undervisning på distans. Börja med skolarbete i hemmet. Stressen det väcker hos barnet att bara prata om skolgång är inte värt det lidande det åsamkar. Har man en chans till någon form av distansundervisning eller är det helt omöjligt?

BUP är tydliga med att inte sätta press på barnet i det här skedet och vi märker ju att tanken på skolan är en väldigt drivande stressfaktor.

Vad tråkigt att höra om ditt barn! Jag önskar att jag kunde ge ett svar på frågan vilket stöd man kan kräva, men det är alltid olika från fall till fall. Svaret är att man kan kräva det stöd som behövs, och ibland tycker föräldrarna något helt annat om den frågan än vad skolan tycker. Man kan alltid anmäla skolan till DO eller själv driva frågan i domstol om man skulle vara missnöjd med skolans agerande (observera att det sista alternativet kan bli kostsamt).

För mig låter det som att undervisning på distans hade kunnat vara en utmärkt lösning för din tonåring. Huvudregeln är att undervisningen bedrivs fysiskt på plats på skolan, men om inga andra stödåtgärder är lämpliga kan det i vissa fall vara möjligt att få distansundervisning:

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/distansundervisning

Svara

Jag tycker det framgår så tydligt i din fråga var det brister: Hur ska vi föräldrar kunna kunna allt? Det är ju skolan som ska ha kompetensen. Så varför ska vi alls behöva tala om i detalj vad de ska göra? De ska ju ANPASSA SÅ VÅRT BARN KLARAR SKOLAN. Oavsett vilken diagnos eller om det inte finns någon diagnos! Vi kan hjälpa till med att tala om vad som är speciellt för just vårt barn, till exempel att hen är stressad/rädd för… eller blir utmattad av… Om de nu kan lyssna på oss och tro på oss förstås!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *