Elevresurs frågar
Min elev är jätteduktig i praktiska ämnen som slöjd och bild. Läraren tycker det går bra utan mig som resurs och det tycker jag är jättebra att han kan vara självständig i vissa ämnen. Eller gör jag fel som inte är med honom?
Paula svarar
Det kluriga med autism (jag utgår från att denna elev har autism eftersom du ställer frågan på en autismblogg) är att vi med autism är en ytterst heterogen grupp. En autismdiagnos säger inte mycket om en elev. Detta eftersom autism kan yttra sig på väldigt olika sätt. Olika autister har olika förutsättningar, resurser och styrkor. En autistisk elev kan behöva ha en resurs bredvid sig hela tiden, en annan kan behöva stöd av en resurs bara ibland och en tredje autist kanske inte behöver någon resurs alls. Därför kan jag tyvärr inte uttala mig om vad som är bäst för just din elev.
Vissa autister vänder ångesten inåt
Med ovanstående sagt är det viktigt att ni på skolan tar hänsyn till vissa aspekter. Under mina 14 år som föreläsare har jag stött på många fall där läraren varit säker på att hens autistiska elev klarat sig utmärkt i skolan samtidigt som elevens föräldrar inte alls hållit med. I dessa fall har eleven betett sig exemplariskt på lektionerna och ofta till och med skrattat och lett vilket läraren har tolkat som att eleven mått bra. Problemet har varit att eleven vänt sitt dåliga mående inåt när hen varit i skolan, men så fort hen kommit hem har hen avreagerat sig och ständigt pratat om suicid. Det är sällan lätt för föräldrarna att övertyga skolan om att eleven mår dåligt i skolan när läraren sett en helt annan sida av eleven.
Vad tycker föräldrarna?
Du skriver att elevens lärare tycker att allt funkar jättebra utan dig som resurs, och mot bakgrund av ovanstående undrar jag vad hen baserar sin uppfattning på. Observera att jag inte antyder att hen har fel, men däremot undrar jag vad eleven själv och hans föräldrar tycker om frågan. Hur uppfattar föräldrarna att eleven mår hemma? Lider han av psykisk ohälsa och ägnar sig åt destruktivt beteende, eller går han till skolan med glädje även de gånger han inte får ha dig som resurs? Är hans lärare medveten om att det är svårt att läsa av en autists känslor baserad på mimik och kroppsspråk? Vet läraren vad kamouflage innebär?
Låt honom bedöma hur han vill ha det
Det allra viktigaste är emellertid att ni vuxna inte fattar några beslut över huvudet på eleven. Vad tycker eleven själv om att bli mer självständig i vissa ämnen? Tänk på att många barn och ungdomar med autism har låg självkänsla och därför ger de svar som de tror att omgivningen vill höra. Om han upplever att läraren vill att han ska bli mer självständig och tror att läraren kommer att tycka mer om honom om han gör som läraren vill finns risken att han svarar ”självklart vill jag bli självständig” även om han innerst inne inte alls tycker så. Därför ska ni förmedla för honom att det är okej att vilja ha dig som resurs i alla ämnen och att ingen blir besviken på honom om han inte känner sig redo för självständighet!
Jag vore tacksam om mina läsare hjälpte mig att informera om autism och ADHD genom att dela det här inlägget på exv. Facebook:
Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Jag kommer inte publicera kommentarer som är utan betydelse för ämnet eller som innehåller personangrepp, hat, hot e.t.c.
Man kan boka mig för en föreläsning, fråga mig om autism, följa min blogg och låna mina böcker.

Boka en föreläsning med mig
Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.
Fråga mig om autism
Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.
Följ min blogg
Följ gärna min blogg via Facebook, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Mina böcker
Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.
Senaste svar på alla blogginlägg
Turkiskans och finskans släktingar möts i Ryssland! Där finns små statslösa uraliska och altaiska språk som ligger granne med varandra.
Turkiskan skiljer inte heller på han och hon, precis som de uraliska språken inte heller gör. Turkiska i text kan…
Ja, precis! Men indoeuropeiska språk brukar även vara mer eller mindre flekterande. Klassisk grekiska eller polska är det i betydligt…
Det är nog ovanligt att ett språk är 100% agglutinerande eller 100% analytiskt, men man skulle nog kunna säga att…
Ja, om turkiskan och finskan – eller snarare turkspråk och finsk-ugriska språk – är besläktade är det i så fall…
Hej Jennifer! Om man går sin egen väg och försöker skapa sig en egen uppfattning om saker och ting så…
Jag håller med om att det sociala ska fungera för de autister som arbetar. Om autisten verkligen trivs med att…
Ja, det där känner man ju igen. Det kan också vara extremt viktigt för en autist att det sociala fungerar…
Tack! Vad roligt att du gillar inlägget 🙂
Fantastiskt bra skrivet Paula! Detta borde läsas av alla läkare, arbetsförmedlare, SIUS-konsulenter, handläggare på försäkringskassan med flera!
Vad tråkigt att höra att du inte känner att du passar in någonstans. Ibland kan det uppstå konflikter när man…
Det är svårt att veta vad din sociala klumpighet beror på! Vissa svårigheter kan ha med mentaliseringssvårigheter att göra, men…
Jag tycker inte om att chatta och skriva, har även blivit missförstådd på nätet. Blivit utkastad från olika grupper. Passar…
Jag trodde att min sociala klumpighet hade med mentalisering att göra den med. Så är det alltså inte läste jag…
Så väldigt bra beskrivning av svårigheter med känslor, om det är mina egna eller någon annans! Det händer mig ofta…