Kategorier
Forskningsnytt

Barn med autism har en unik inlärningsstil

Forskare från Montreal universitet i Kanada har undersökt hur vanligt det är att barn med autism uppvisar ett starkt intresse för siffror och bokstäver. Studien omfattade 701 barn varav 391 hade autism och 310 var neurotypiker. De som hade autism hade blivit diagnostiserade mellan åren 2018 och 2021. Medelåldern på deltagarna var fyra och ett halvt år, och alla var yngre än sju år. För att undersöka de autistiska deltagarnas intresse för bokstäver och siffror analyserade forskargruppen dels deras medicinska journaler och dels genomförde de intervjuer med barnens vårdnadshavare.

Skillnaden var stor

Av de medicinska journalerna kom fram att att 17 procent av de autistiska barnen uppvisade ett intensivt eller exklusivt intresse för siffror, jämfört med 2 procent av de neurotypiska barnen. Dessutom hade 20 procent av de autistiska barnen ett intensivt eller exklusivt intresse för bokstäver, jämfört med endast 3 procent av de neurotypiska barnen. När barnens föräldrarna intervjuades upptäckte forskarna en ännu större skillnad: 37 procent av de autistiska barnen hade ett intensivt eller exklusivt intresse för bokstäver! Enligt forskargruppen är det en hög siffra med tanke på att autism ofta förknippas med språksvårigheter och försenade verbala färdigheter.

Föräldrarna kan missa intresset

Forskarna konstaterade vidare att föräldrar till autistiska barn ibland kan missa barnets fascination för bokstäver och siffror eftersom många barn med autism föredrar ensamma aktiviteter. Föräldrarnas uppfattning om barnets intressen och förmågor stämmer därmed inte alltid överens med verkligheten. Enligt forskargruppen kan detta bero på att barn med autism kan ha svårt att kommunicera sina intressen och behov till föräldrarna och vara mindre benägna att be föräldrarna att läsa sagor för dem vilket kan leda till att deras fascination för bokstäver och siffror går obemärkt förbi.

Texten fortsätter under annonsen.

ANNONS

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus och Adlibris.

Alla inlärningsstilar är okej

Förut ansåg man att man inte bör läsa böcker för autistiska barn så länge de inte pratar, men detta råd har inget forskningsstöd, konstaterar forskargruppen. Istället borde man uppmuntra och hjälpa barn med autism att följa sin egen väg även om den kraftigt kan skilja sig från den neurotypiska utvecklingsvägen. Det är endast genom att stödja autisternas unika inlärningsstil som autisterna kan nå sin fulla potential, enligt forskargruppen.

Fick lära mig att jag var fel

Jag är så glad att det forskas på unika autistiska inlärningsstilar! Jag har ju autism och fick lära mig som barn att man endast bör lära sig nya saker genom att leka och socialisera med andra barn istället för att sitta i ett hörn ensam och läsa böcker och skriva berättelser. Jag kände tidigt att jag var fel och att jag aldrig kommer att kunna utvecklas om jag inte involverar andra människor i mina intressen och aktiviteter. Det blev en stor press för mig, och jag är övertygad om att pressen blev en stor bidragande faktor till mina dåliga skolresultat.

Vantrivdes på många lektioner

Jag har vidare alltid haft ett stort intresse för språk och grammatik, men vissa språklärare tvingade mig att vara med i olika lekar och quiz istället för att bara plugga grammatikreglerna och lära mig dessa utantill. Även om jag älskar språk vantrivdes jag på vissa språklektioner vilket drog ner min inlärningslust och gjorde att jag lärde mig långsammare. Lekarna och de sociala aktiviteterna tog nämligen all min energi. Tänk om jag hade fått lära mig på mitt sätt, då hade jag kunnat lära mig betydligt mer i skolan!

Fokusera på autistens styrkor

Nu som vuxen blir jag ledsen när jag tänker på att alla förväntas lära sig språk via musik, filmer, lekar och appar (tack och lov fanns inte appar på min skoltid!) istället för att bara lära sig alla detaljer utantill. Det är inget fel med att lära sig nya saker på alla möjliga sätt om det passar barnet, men vissa barn med autism har en unik inlärningsstil. Tänk vilken potential autistiska elever skulle kunna ha om de fick lära sig på sitt eget sätt och fokusera på sina styrkor istället för svårigheter!

Hjälp mig informera om NPF genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Reklam för min bok

”Viktig bok, att höra om trötthet och svårigheter, samtidigt som stor fokusering inte behöver vara dränerande. Boendestöd är inget att skämmas för, även om man verkar välfungerande.”
-Eva, mamma till vuxen Aspergare, 5 juli 2022

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus och Adlibris.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via push-aviseringar (den vita bjällran med blå bakgrund). Man kan också följa min blogg via Facebook, Instagram eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Senaste svar på alla blogginlägg

  1. Hittade detta inlägg igen. Tänkte kommentera det också. Emma ska alltså inte jämföra sin situation med någon som inte har…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *