Marta frågar
Vilken typ av skola skulle du rekommendera till ett barn med autism nivå 2? Det är oklart än om hon har intellektuell funktionsnedsättning också. Hon är 5 år just nu. Duktig på vissa ämne som räkna, språk, men svårt med vardagliga rutiner. Är det bättre med resursskola eller vanlig skola så att barnen mår bra och utvecklas men att även får bästa förutsättningar för framtiden?
Paula svarar
Jag önskar att jag kunde ge dig en rekommendation, men tyvärr kan jag inte det. För det första är din dotter bara 5 år. Därför är det omöjligt att säga hur hon kommer att utvecklas och vilka svårigheter hon kommer att ha om några år. I dagsläget har hon bedömts ha autism nivå 2 (hon kanske inte alls har intellektuell funktionsnedsättning om hon verkligen är språkligt och matematiskt begåvad för sin ålder), men det är inte säkert att hon kommer att uppfylla diagnoskriterierna för autism nivå 2 om några år. Alla barn med autism utvecklas olika, särskilt när diagnosen har ställts i tidig ålder. Och även om hon vid skolstart fortfarande skulle uppfylla diagnoskriterierna för autism nivå 2 kan jag inte rekommendera henne någon specifik skolform. Alla barn med autism nivå 2 är olika och har olika behov!
Vill vara objektiv
Dessutom är alla skolor och klasser olika. Vissa autistiska elever trivs inom den ordinarie skolverksamheten om klasskamraterna och läraren är snälla och förstående. Om autisten har turen att få en elevassistent kan det också underlätta. Tony Attwood skriver i sin bok Den kompletta guiden till Aspergers syndrom att det inte är ovanligt att en flicka med autism blir bästis med en omhändertagande neurotypisk flicka i klassen som tar hand om den autistiska flickan. Även om många autister, däribland jag själv, har mycket dåliga erfarenheter av den ordinarie skolverksamheten kan jag alltså inte påstå att alla autistiska elever vantrivs i vanliga klasser. Mycket beror på klassen!
Viktigt att vara uppmärksam
Om du skulle bestämma dig för att placera henne inom den ordinarie skolverksamheten är det viktigt att du är kontinuerligt uppmärksam på hennes mående. Många autistiska elever känner sig inkluderade i klassgemenskapen i lågstadieåldern men hamnar utanför och blir mobbade i mellan- och högstadiet. Bara för att en vanlig klass skulle funka för henne i början måste det alltså inte betyda att det kommer att funka för all framtid. Och det är inte säkert att det går att byta till en resursskola direkt om hon skulle börja vantrivas. Därför kan det vara bra att fundera på om hon skulle kunna börja i en resursskola direkt om möjligheten finns.
Texten fortsätter under annonsen.
ANNONS
Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus och Adlibris.
Hade inte gjort mig något
Om du vill höra mina personliga erfarenheter så hade jag personligen trivts mycket bättre i en resursskola än i en vanlig skola/klass! Att placera mig i anpassade grundskolan (tidigare kallat särskola) med stöd av 7 kap. 9 § skollagen hade också kunnat funka för mig om det inte hade funnits specifika autismklasser i min kommun. Jag har inte intellektuell funktionsnedsättning, men det hade inte gjort mig något om alla mina klasskamrater hade haft det.
Vill trivas och må bra
Docenten och specialläraren Lotta Andersson skriver att de autistiska elever som placeras i anpassade grundskolan har lägre skolfrånvaro men svårare att uppnå godkända betyg än de autister som placeras inom den ordinarie skolverksamheten. Och för mig är det mycket viktigare att trivas och må bra än att få godkända betyg, och icke-godkända betyg kan man dessutom alltid läsa upp senare i livet om man skulle vilja det. Jag vantrivdes i skolan och fick dåliga men tyvärr godkända betyg vilket innebär att jag inte får läsa upp mina dåliga betyg kostnadsfritt på komvux. Att ens barn misslyckas med att få godkända betyg är ett mardrömsscenario för många föräldrar, men enligt mig är det mycket bättre att bli underkänd än att få godkända men dåliga betyg p g a vantrivsel i skolan (och detta alltså p g a möjligheten att läsa upp betygen på komvux)!
Det saknas svensk forskning
När det gäller autismklasser så vet jag att många autistiska elever trivs i sådana klasser. Och jo, jag vet att internationell forskning har visat att de autistiska elever som deltar i den ordinarie skolverksamheten får bättre akademiska resultat och förbättrade sociala möjligheter än de som har fullgjort sin skolgång i specialklasser. Jag vet också att en annan studie har visat att placering i en specialklass kan försämra autistens självbild. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att detta är just internationell och inte svensk forskning. Ann-Charlotte Linton skriver i sin doktorsavhandling att det saknas svenska studier om hur det går för elever med autism i den ordinarie skolverksamheten i Sverige. Därför kan man inte dra slutsatser om vad som är bäst för elever med autism i svenska skolor, menar Lotta Andersson (länk i den föregående paragrafen).
Utvecklas inte i en vanlig klass
Sammanfattningsvis kan jag inte ge dig några generella rekommendationer, men när det gäller mig själv och min egen skolgång hade jag alltså föredragit en specialklass framför en vanlig klass. Jag upplever inte att jag utvecklas alls i en vanlig klass, i alla fall inte i en positiv riktning! Visst, jag började bete mig mer som om jag inte hade autism vilket lärarna såg som utveckling, men för mig var det avveckling. Jag mådde inte bra av att ”utvecklas” på det sätt som samhället förväntade sig och jag gjorde allt för att leva upp till lärarnas förväntningar! Pressen var stor.
Hade behövt autistiska rollmodeller
För mig betyder äkta utveckling att utvecklas till en välmående autistisk vuxen som vågar bejaka sin autism och leva på ett sätt man mår bra av, och det målet hade jag troligen haft större möjligheter att uppnå om jag hade fullgjort min skolgång i en autismklass. Jag hade behövt autistiska rollmodeller, inte neurotypiska rollmodeller! Men det är som sagt min åsikt och min definition på utveckling. Jag vet att inte alla autister håller med mig. Och det viktigaste i sammanhanget är ju vad din dotter själv tycker! Fråga henne före skolstart hur hon vill ha det i skolan. Hon är liten och har inga erfarenheter av skolan, men det betyder inte att hennes inställning är oviktig.
Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.
Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.
Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.
Boka en föreläsning med mig
Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.
Reklam för min bok
”Viktig bok, att höra om trötthet och svårigheter, samtidigt som stor fokusering inte behöver vara dränerande. Boendestöd är inget att skämmas för, även om man verkar välfungerande.”
-Eva, mamma till vuxen Aspergare, 5 juli 2022
Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus och Adlibris.
Fråga mig om autism
Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.
Följ min blogg
Följ gärna min blogg via push-aviseringar (den vita bjällran med blå bakgrund). Man kan också följa min blogg via Facebook, Instagram eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.
Senaste svar på alla blogginlägg
Jag menar alltså att ML (M) sa att jag ska smsa en person (typ ett år sen) som jag skulle…
Tack Paula. Du har säkert rätt, jag kanske ändå inte hade fått behålla samtalskontakten… men varför är det andra gången…
Tack detsamma Cindy! 🙂
Tack detsamma Dr Blom! Jag trodde att man sade god fortsättning först närmare nyår, men där ser man 🙂
God jul Paula🌲🌲🌲
God fortsättning Paula! https://sverigesradio.se/artikel/6597539
God jul, Susanna! 🙂
God Jul till dig Paula!
Bra skrivet! När spelarna samarbetar kring spelet blir reglerna tydliga och autisten slipper förhoppningsvis känna sig osäker på vad som…
Är det det där som menas med att en sysselsättning är vad som ger en självförtroende och värde som människa?…