Hej du lärare! Har du ett visst barn med Aspergers syndrom eller autism i din klass och barnet har bara inte lärt sig något i ditt ämne? Har du gett upp? Visste du om att det inte behöver handla om inlärningssvårigheter utan det kan vara dina undervisningsmetoder eller skolmiljön det är fel på? Innan du ger upp, testa gärna följande:
1. Skuldbelägg inte barnet.
Vilket borde vara en självklarhet så här 2019, men jag har tyvärr fått erfara på mina föreläsningar att det inte är det! Själv skuldbelades jag i skolan för att jag hade svårt för att lära mig historia (för jag har ju svårt för att sätta ihop detaljer till en helhet och förstå sammanhang), rita, trä en symaskin, knäcka ägg eller fälla upp en strykbräda.
Det värsta var när min träslöjdslärare sa till mig att han aldrig hade haft en sådan elev som jag! Tro mig, sådana kommentarer sänker bara barnet och gör att skolgången börjar fungera ännu sämre. För barnet kan inte rå för att ha autism och en annorlunda begåvningsprofil.
2. Testa alternativa undervisningsmetoder.
Du har förmodligen märkt att eleven inte lär sig något med dina vanliga undervisningsmetoder. Men har du testat något helt annat? Har du testat att ge barnet enskild undervisning? Eller att låta barnet koncentrera sig på ett ämne åt gången istället för att läsa flera olika ämnen samtidigt? Har du provat på att använda dig av endast bilder i undervisningen alternativt låta bli bilderna helt och låta barnet läsa till sig kunskapen teoretiskt utan några som helst praktiska uppgifter?
För mig personligen fungerar inga bilder alls, och det gäller allt: filmer, serietidningar, mindmaps för det rör bara till min inlärning. Även om du kanske inte tror det så kan autistiska barn ibland bli riktigt duktiga i ditt ämne om de får lära sig på sitt sätt!
3. Testa en annan inlärningsmiljö.
Själv har jag mycket lättare för att lära mig nya saker hemma jämfört med i skolan. Hemma är jag avslappnad och behöver inte lägga energi på att förhålla mig till en annan miljö, och jag blir aldrig avbruten. Däremot lär jag mig knappt någonting i skolan.
Om det autistiska barnet av någon anledning skulle tacka nej till förkortade skoldagar i förmån till mer inlärningstid hemma, kan du testa att låta barnet sitta i ett separat rum utan distraherande sinnesintryck. Ett barn med autism kan vara mycket mer känsligt för sinnesintryck än vad du tror, och ibland förstår inte ens barnet det självt och kommer därför inte på att det skulle vara mycket enklare att göra uppgifter i ett separat rum!
4. Testa att undervisa ämnet genom att nyttja barnets specialintressen.
Har barnet språk som specialintresse? Bra, då kanske du kan testa att lära ut barnet vad olika historiska perioder hette genom att berätta för barnet vad man talade för språk under dessa epoker och hur språken utvecklades med tiden. Kanske geografi genom att rita en karta som visar vilka språk man talar i olika länder och matematik genom att låta barnet räkna hur stor andel av världens befolkning talar ett visst språk.
Är specialintresset matlagning? Då kan du testa om det fungerar att lära ut matematik till barnet genom att låta barnet räkna hur mycket mat man ska laga till ett visst antal personer, geografi genom att förklara vad man äter i olika länder och så vidare. Ibland fungerar metoden och ibland inte!
5. Lägg fokus på barnets styrkor.
Autism och grupparbeten brukar som bekant inte gå så bra ihop. Strunta i att barnet inte kan arbeta i grupp utan koncentrera dig på att låta barnet utveckla sina styrkor istället! Tvingar du ett autistiskt barn till grupparbeten, sänker du bara barnet. Jag vet vad du tänker: ”Men ska man inte utmana sig själv för att klara sig i vuxenlivet?” Men jag lovar, ett autistiskt barn som har svårt för grupparbeten kommer bli så utmattad av dem att det bara riskerar att förlora förmågan att ta till sig kunskapen i skolämnen där det faktiskt finns utvecklingspotential. Och ett sådant barn kommer aldrig välja ett yrke som vuxen där det krävs en förmåga att arbeta i grupp.
6. Testa igen vid ett senare tillfälle.
Om du tror att barnet skulle kunna ha utvecklingspotential i ditt ämne, kan du vid misslyckanden testa igen om några år och se om barnet skulle vara mogen att ta till sig kunskapen då. Själv var jag inte alls mogen för att föreläsa inför stora grupper när jag utbildade mig till aspergerinformatör på Ågesta Folkhögskola utan jag blev det först senare! Under min utbildning behövde jag koncentrera mig på helt andra saker så som vad som skulle utgöra en bra föreläsning, hur man bygger upp sin självkänsla för att våga berätta om sina svagheter och så vidare. Jag började klara större och längre föreläsningar först efter att jag var klar med utbildningen!
7. Acceptera situationen.
Har du följt alla dessa tips utan att barnet lyckats nå upp till kunskapsmålen? Acceptera läget! Alla kan inte lära sig att måla som Picasso eller sjunga som Pavarotti. Själv kan jag fortfarande inte vissa saker som till och med tonåringar brukar kunna och jag är ändå 40 år! Men det är ingen fara för jag har mina boendestödjare som hjälper mig. Jag lovar, man överlever och kan till och med leva ett fullgott liv även om man har vissa svårigheter. Det största problemet är oftast en intolerant omgivning!