Kategorier
Paulas blogg

Om gårdagens möte med boendestödsutföraren

Som ni vet så hade jag igår ett möte med chefen på boendestödsföretaget som jag har valt som min blivande utförare. Biståndsbedömaren har godkänt valet, och uppdraget är tänkt att påbörjas omedelbart efter årsskiftet. Mötet börjades med att chefen började gå igenom standardfrågor som han alltid sa sig ställa till företagets nya kunder.

Chefen hade redan läst dokumentet

Vissa av frågorna hade redan besvarats i det 11 A4S-sidor långa dokumentet som jag hade mailat till honom. I det hade jag berättat utförligt vad jag har för svårigheter och hur min autism påverkar min vardag. Det visade sig att chefen hade lusläst brevet vilket jag var mycket imponerad över. Jag var glad att han hade tagit sig tid att sätta sig in i ärendet och dessutom kom ihåg vad det faktiskt stod i dokumentet!

Vill träffa boendestödjarna i mitt eget hem

Som sagt kommer jag få välja själv vem eller vilka av företagets anställda som jag vill ha som min eller mina blivande boendestödjare. Chefen frågade mig hur jag tyckte att vi skulle gå tillväga. Om jag ville så skulle jag kunna komma till kontoret igen om några dagar och köra en ”arbetsintervju” med hans anställda och sedan välja ut någon. Jag funderade på förslaget men kom fram till att det skulle vara bäst om chefen skulle börja skicka olika boendestödjare hem till mig på de dagar jag har boendestöd så att jag får träffa alla en och en i mitt eget hem.

Vill se om boendestödjarna håller det de lovar

Anledningen till att jag inte bara ville ”intervjua” dem på kontoret var att jag vill se med egna ögon hur de arbetar innan jag gör mitt val. Alla kan lova guld och gröna skogar på intervjuer, men om man faktiskt håller vad man lovar är en helt annan femma. Kommer de hålla tiderna och jobba alla timmarna, kommer de jobba praktiskt eller bara vilja fika, kommer de svara på privata mobilsamtal under arbetsid och kommer de ta rökpauser? Det är sånt jag vill veta!

Chefen var ärlig

Chefen var tydlig med att han inte kunde ge mig någon garanti för att jag skulle få alla mina krav tillgodosedda ifall jag hade väldigt specifika önskemål. Om det exempelvis var så att jag ville att boendestödjaren skulle vara av ett visst kön och i en viss ålder, finsktalande, icke-rökare, ha specifika fritidsintressen, lång arbetslivserfarenhet om autism och en viss personlighet så var det inte säkert att företaget hade någon som passade in på alla dessa krav. Helt rimlig enligt mig, och jag gillar att företaget inte lovade för mycket.

Kommer att kunna välja och vraka

När vi gick igenom mina önskemål, menade dock chefen att de var högst rimliga och förmodligen lätta att tillgodose. Jag hade inga önskemål gällande ålder, fritidsintressen eller bakgrund, dock vill jag helst ha en kvinnlig boendestödjare men vill även gärna träffa alla manliga anställda. Sedan vill jag att boendestödjaren har ett bra ordningssinne, har erfarenhet av autism, är glad och social och följer alla punkterna i brevet och därmed exempelvis håller tiderna. Företaget har både heltids-, halvtids- och timanställda så jag kommer att ha många val!

Mina krav kommer troligen vara lätta att tillgodose

Det var mycket skönt för mig att veta att chefen trodde att alla mina krav skulle vara lätta att tillgodose! För sanningen är att väldigt många boendestödjare inte uppfyller dessa krav. Antingen håller de inte tiderna, tvingar en att träna på självständighet, tar rökpauser, svarar på privata mobilsamtal under arbetstid, kommer på fel dag eller tid eller frågar om vi kan avsluta tidigare. Därför var det skönt för mig att få veta att mina krav var rimliga och att jag omedelbart skulle höra av mig till honom om någon av hans anställda skulle bryta mot något av detta.

Blev informerad om företagets policy

Avslutningsvis berättade chefen om företagets policy och nämnde bland annat att det var strikt förbjudet för hans anställda att försöka sälja varor eller tjänster till mig alternativt köpa något av mig. Alla typer av transaktioner där pengar och varor var inblandade var strikt förbjudna, även gåvor och lån, vilket också står på deras hemsida. Jag skulle höra av mig omedelbart om någon av hans anställda skulle bryta mot detta. Respekt var viktigt, och alla anställda skulle läsa mina 11 A4-sidor i förväg så att vi skulle slippa slösa bort boendestödstimmar på detta. Skönt!

Chefen lovade att hjälpa mig innan årsskiftet

När jag berättade för chefen att alla mina boendestödstimmar för denna månad redan var förbrukade och att jag inte skulle ha något mer boendestöd under 2019, menade han att om det var något viktigt som jag skulle behöva hjälp med innan årsskiftet så skulle han kunna hjälpa mig trots att företagets uppdrag inte påbörjats ännu. När jag sa att jag eventuellt skulle behöva hjälp med ett telefonsamtal, lovade han att han isåfall skulle hjälpa mig. Jag fick en mycket bra känsla och ser verkligen fram emot att bli klient hos dem efter årsskiftet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *