Kategorier
Läsarfrågor

Hur stimulerar jag min autistiska dotters intelligens?

Marta frågar

Jag fick förut bra tips från dig för min dotter. Tack för det☺️Hon är 4 år gammal och har diagnos autism 2. Det pratas även att hon kan ha intellektuell funktionsnedsättning. Har du nåt råd hur kan man hjälpa henne utveckla den intellektuella biten? Hon har också problem med språket och kommunikation. Hon har bra minne och memorerar långa fraser och sen pratar med dessa fraser, som oftast är opassande i situationen. Är det nånting man växer ifrån senare eller hur kan man träna det? Hon kan många ord. Hemma pratar vi polska, på förskolan svenska och hon har även lärt en del engelska från tv.

Paula svarar

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av intellektuell stimulering vid intellektuell funktionsnedsättning + autism så jag kan endast svara på frågan utifrån vad jag tror. Svaret är dock endast vilda gissningar från min sida! Men jag tror att du skulle kunna utgå från hennes specialintressen om hon har sådana. Är hon exempelvis väldigt intresserad av djur vilket många autistiska flickor är skulle ni kunna öva på enkel matematik genom att räkna tillsammans hur många katter ni ser på bilden, öva på klockan genom att bestämma på vilket klockslag katterna på bilden ska äta mat o s v. Läs gärna också böcker för henne, först om hennes specialintressen men sedan även om andra ämnen! Fundera gärna också på om hon är en ”visualiserare” eller ”verbaliserare”, det vill säga om hon bäst lär sig genom bilder eller ord, och anpassa de exakta metoderna utifrån det.

Lär henne att generalisera

Om hon har autism och intellektuell funktionsnedsättning kan hon ha svårt att generalisera, det vill säga föra över kunskap från en situation till en annan. När ni har övat på att räkna katter kan ni alltså också träna på att räkna hundar och andra djur så att hon lär sig att man kan räkna allt och inte bara katter! Samma med klockslag. Om hon har lärt sig hur klockvisarna ska stå i köksklockan när klockan är tolv kan du sedan visa henne andra klockor och förklara att klockan är tolv överallt i Sverige och inte bara hemma i ert kök, om du förstår vad jag menar? På det sättet kommer hon förhoppningsvis förbättra sina generaliseringsfärdigheter.

AKK brukar rekommenderas

Vad gäller stimulering av språk och kommunikation så vet jag att AKK brukar rekommenderas för barn som har svårt med språket. Jag har själv ingen erfarenhet av AKK men du kan läsa om metoden här. Viktigt är att ge AKK tid för det kan dröja lite innan metoden fungerar. Kontakta gärna habiliteringen för att få tips om hur AKK kan användas!

Ekolali kan ibland växa bort

Ekolali, det vill säga stereotypiskt upprepande av fraser och meningar, nämns i diagnoskriterierna för autism och det är svårt att säga om det kommer att växa bort. Men eftersom din dotter bara är 4 år är det inte alls omöjligt att det kommer att växa bort i hennes fall! Om jag vore du skulle jag inte rätta henne när hon upprepar meningar som är opassande för situationen genom att säga ”nej, du säger fel”. Om hon säger: ”jag vill sova” när det är uppenbart att hon menar ”jag är hungrig” skulle jag istället svara: ”jag vet att du är hungrig och vill äta mat, här ska du få mat.”

Bra med responsiv kommunikation

Jag kan även rekommendera dig att läsa boken Omsorgsboken: möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning. I den boken finns massor av tips om hur språk kan stimuleras hos barn med intellektuell funktionsnedsättning. Författarna förespråkar responsiv kommunikation när man kommunicerar med barn med intellektuell funktionsnedsättning. Alltför ofta intar föräldrarna en styrande och aktiv roll i kommunikationen vilket innebär att de ställer frågor till barnet och barnet svarar på dessa. Men det är alltså fel metod enligt författarna som anser att barn ska ha en aktiv roll i kommunikationen istället för att passivt svara på de vuxnas frågor.

Stimulera hennes flerspråkighet

Glöm slutligen inte heller att stödja din dotters flerspråkighet! Hon kan ha rätt till modersmålsstöd i förskolan vilket jag varmt rekommenderar om hon har energi till det och läraren förstår hennes specialbehov. När det blir dags för henne att börja skolan kan ni fundera på om hon ska få undervisning i svenska eller svenska som andraspråk, och hon kan med fördel delta i modersmålsundervisning i polska i grundskolan. Men det är några år kvar till hennes skolstart så det behöver ni inte ta ställning till ännu!

Hjälp mig informera om NPF genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Reklam för min bok

”Viktig bok, att höra om trötthet och svårigheter, samtidigt som stor fokusering inte behöver vara dränerande. Boendestöd är inget att skämmas för, även om man verkar välfungerande.”
-Eva, mamma till vuxen Aspergare, 5 juli 2022

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus och Adlibris.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via push-aviseringar (den vita bjällran med blå bakgrund). Man kan också följa min blogg via Facebook, Instagram eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Senaste svar på alla blogginlägg

  1. Hittade detta inlägg igen. Tänkte kommentera det också. Emma ska alltså inte jämföra sin situation med någon som inte har…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *