Först av allt vill jag tacka er för alla era fina fina tips angående start av företag, ni är underbara! Jag kanske kommer att kontakta en jurist, men just nu i veckan har jag svårt att ta tag i saker eftersom jag har mycket annat.
Några av er har mejlat mig och frågat om jag kommer att sluta föreläsa om Aspergers syndrom om jag inte kan starta eget. Ni behöver inte oroa er, jag kommer fortsätta som vanligt 🙂 Just nu använder jag mig av tjänsten Egna affärer som fakturerar för mina uppdrag mot att jag betalar dem en viss procentsats av föreläsningsarvodet. Redan ikväll har jag en föreläsning på Lidingö!
Tyvärr är sådana här faktureringstjänster inte ett lika lönsamt alternativ som att starta eget, dels för att jag inte kommer att kunna göra avdrag för alla kostnader, och dels för att jag inte har ett arbetsbiträde om jag varken är anställd hos något företag eller driver eget företag. I första hand behöver jag ju arbetsbiträde för att sköta pappersarbetet, men jag skulle även behöva någon som kan hjälpa mig att uppdatera min hemsida och göra Powerpoints. Dessutom skulle det vara det bästa att ha en fast månadslön.
Därför försöker jag att hitta något företag som kan anställa mig med lönebidrag, precis på samma sätt som jag var anställd på Ågesta, fast nu söker jag bara deltidstjänst eftersom jag är sjukskriven. Då skulle Arbetsförmedlingen bevilja mig även ett arbetsbiträde som skulle kunna hjälpa mig med det jag har svårt för, och Arbetsförmedlingen skulle stå för kostnaderna. Allt fungerade superbra på Ågesta, jag drog pengar till skolan genom att föreläsa och de var nöjda med mig, men tyvärr fattade styrelsen beslutet att Ågesta inte får bedriva andra verksamheter utöver undervisningen, och därför var skolan tvungen att lägga ner föreläsarverksamheten helt och hållet.
Tyvärr är de flesta föreläsare egna företagare, så därför kan det vara svårt att hitta något företag som vill anställa en föreläsare. Men jag kommer inte ge upp: fungerar inte detta, kommer jag fortsätta använda mig av tjänsten Egna affärer. Det viktigaste är att jag kan fortsätta jobba som Aspergerinformatör. Det finns alltid lösningar på nästan allt! 🙂
12 svar på ”Det finns nästan alltid lösningar”
Ønsker deg lykke til! Og jeg blir glad hver gang du skriver. Der det er liv er det håp. Og du virker så levende og oppriktig.
Tack HL! 🙂 Vad kul att du gillar att läsa det jag skriver!
Stort lycka till! Skönt att du har en sådan positiv inställning till det hela 🙂
Tack Anna! Jag försöker tänka optimistiskt när jag möter förhinder och komma med andra lösningar innan jag ger upp! 🙂
Det är en bra tillgång att kunna göra det 🙂
🙂
Vore verkligen trist om du inte kunde fortsätta med din blogg och dina föreläsningar…… 🙁 Jag som blivit nästintill beroende av att läsa bloggen ! Har dock inte själv AS men tar lärdom för att förstå närstående !
Tänkte passa på och tipsa dig om ett sätt att göra vissa vardags sysslor enklare. Jag föreslog ju tidigare hjälp i form av en robotdammsugare. Har dock ingen erfarenhet av någon själv men har vänner som har och dom är nöjda då den tar bort värsta smutsen ifrån golven iaf ! Du har vid många tillfällen skrivit att du har svårt att orka med att ta upp posten ifrån golvet. Du har aldrig funderat på att sätta en korg under brevinkastet som fångar upp posten så den slipper ligga i vägen. En korg som funkar utmärkt för ändamålet är en s.k sopkorg som egentligen skall sitta på insidan av dörren på skåpen under diskbänlen. Den korgen brukar gå att köpa på en vanlig livsmedelsaffär med bra sortiment ! Jag hade en väninna som använde sig av en sådan korg då hennes två hundar annars roade sig med att försöka läsa all post på sitt vis…… 😉
Lycka till nu med en lösning på föreläsandet. Jag tror nog du hittar en för vi behöver verkligen bli mer upplysta kring dagens vanligaste diagnoser. Hur skall vi annars lära oss att hantera detta växande problem sida vid sida !
Mvh// Helén 🙂
Tack Helén, vad kul att du gillar att läsa bloggen! 🙂 Och som tur är kan jag fortsätta både blogga och föreläsa tack vare att man kan anlita företag att sköta bokföringen.
Jag tog faktiskt upp idén om robotdammsugare med min boendestödjare, men hon tyckte inte att det skulle passa mig, i alla fall inte just nu. Dels för att jag ibland är dålig på att plocka upp allt från golvet och robotdammsugaren kan inte gå runt alla grejer automatiskt, och hon skulle ändå behöva sätta igång den när hon kommer hit. Hon tycker att det är enklare att dammsuga med en riktig dammsugare för då kan man se hur man dammsuger så att dammsugaren inte ”sväljer” grejer den inte ska svälja, och det är snabbare att dammsuga på det sättet, tycker hon. Sedan sa hon också att det skulle kosta flera tusen om jag ville ha en som fungerar, vilket jag inte har råd just nu med tanke på att jag är deltidssjukskriven. Men det är inte omöjligt att jag kommer att skaffa en robotdammsugare i framtiden om jag har råd och har en boendestödjare som tycker annorlunda 🙂
Tack för tipset om en korg! Anledningen till att jag inte köper sådana grejer är att jag tycker att det tar energi att leta efter sådana grejer på nätet och i affärer, och därför känns det inte känns värt ”besväret”. Jag skulle ändå behöva tömma korgen någon gång, och då kan jag lika gärna plocka upp posten från golvet 🙂
Om jag däremot skulle ge någon pengar och den personen skulle köpa en sådan korg till mig, skulle jag absolut kunna tänka mig att ha en sådan, men jag hatar att be min boendestödjare och andra om tjänster för jag skulle ändå inte orka vara delaktig och leta. Jag vill leva så enkelt det går för att spara energi, och jag tycker inte att det är enkelt att köpa nya grejer 😉 Men om någon skulle köpa en sådan till mig när jag exempelvis fyller år, skulle jag bli glad, men dittills kan jag leva med att ha posten på hallgolvet istället 🙂
Din fråga gav mig förresten inspiration till ämnet på mitt nästa inlägg för det är flera som har frågat mig varför jag inte köper olika grejer. Så i nästa inlägg kommer jag förklara utförligt varför jag ibland gör annorlunda val 🙂
*diskbänken skulle det stå 😛 Inte helt lätt att träffa rätt tangenter när man skriver via mobiltelefon 😉
Ingen fara, det blir lätt fel när man skriver med mobilen 🙂
Jag läste ditt inlägg om att du inte kan få ett arbetsbiträde om du startar ett eget företag. Vilket himla moment 22! Att inte ens en sådan typ av stöd ska gå att anpassa efter en person med ojämn begåvningsprofil är helt sanslöst! Jag blir så arg på alla dumma mallar och stelbenta regler! Jag förstår verkligen inte varför Arbetsförmedlingen ser det som ett problem att du vill sköta föreläsningarna själv men att du behöver hjälp med pappersarbetet. Eller jo, jag förstår ju att det är för att du inte passar in i deras mall då, men jag förstår INTE varför dessa mallar måste vara så snäva.
Vad bra att du ändå vill fortsätta föreläsa! Jag tror att det är många som är glada för det. 🙂 Egna affärer verkar vara lite som Frilans Finans som jag använde mig av när jag fakturerade mina noveller. Då skrev jag fakturan i ett formulär på deras hemsida och sedan skickade de den vidare till min uppdragsgivare. Uppdragsgivaren betalade fakturan till Frilans Finans som sedan tog ett litet arvode och betalade ut resten till mig som lön.
Dock tycker jag att det är enklare att utföra frilansuppdrag där jag inte behöver fakturera alls, utan får vanlig lön. Jag är bra på att hålla ordning och glömmer inte att skicka ut fakturorna, men jag känner mig ofta osäker på hur jag ska skriva dem, för det är en hel del information som ska finnas med. Ibland när jag berättar det så tycker folk att det borde vara svårare att skriva en överklagan till en myndighet än att fakturera ett jobb, men för mig är det precis tvärtom. Att formulera en överklagan är lätt, men när jag ska fakturera är jag alltid orolig att det ska bli fel. Som tur är har mina uppdragsgivare varit tydliga med vad de är beredda att betala, så jag har sluppit att sätta mina priser själv. Det hade jag nog inte klarat.
Ja precis, det är tråkigt att mallarna är så snäva. Det är inte alltid så lätt att ha en extremt ojämn begåvning 😉
Ja, Egna Affärer fungerar precis som Frilans Finans. Jag funderade faktiskt på Frilans Finans förut men bestämde mig för Egna Affärer till slut eftersom min talarförmedlare Lotta samarbetar med dem. Sedan tycker jag också att Frilans Finans verkade vara krångligare eftersom man skulle fylla i någon formulär varenda gång man skulle fakturera en kund, jag skulle vara osäker om det skulle vara rätt.
Jag förstår att du tycker att det är enklare att frilansa och få vanlig lön, det skulle jag också tycka! Men när man föreläser, vill de flesta kunder ha en faktura och därför måste jag använda mig av Egna Affärer. Jag tycker precis som du att det är krångligt att fakturera. Iofs tycker jag också att det är svårt att skriva en överklagan, men det är lättare än att skicka fakturor 😉