När de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna vill införa ordningsbetyg i skolan så har idén mötts av mothugg. En av de som sågar idén är professorn Marcus Samuelsson. Han menar att när skolan känns meningsfull så går de flesta elever dit. Det var mycket bra sagt av professorn, och jag hade inte kunnat hålla med mer.
Elever med Aspergers syndrom, autism och framför allt ADHD kommer aldrig kunna konkurrera på lika villkor med neurotypiskt fungerande elever när det gäller ordningsbetyg. Det ligger ju i de neuropsykiatriska diagnosernas natur att man har svårt för att hålla ordning. En person med ADHD kan ha svårt för att hålla fokus och glömma bort saker medan en person med Aspergers syndrom eller ADHD kan dessutom ha svårt för att förstå hur man håller ordning. Att införa ordningsbetyg är som att börja betygsätta en rullstolsburen elevs förmåga att springa ett maratonlopp.
Jag har egna erfarenheter av ordningsbetyg från 80-talets Finland. Hade man skrynkliga papper, slitna skolböcker eller hade glömt bort pennfodralet hemma så påverkades ordningsbetyget negativt. Jag behöver knappast berätta för er hur det gick för mig! Det värsta var det dåliga samvetet. Jag visste inte hur jag skulle hålla papprena i ordning och hur jag skulle göra för att de skulle se snygga ut. Jag hade inte heller någon energi för att hålla koll på mina saker för all min energi gick till att vistas i skolan och förmålla mig till det sociala samspelet.
Pressen och det dåliga samvetet förbättrade dock inte min ordningsförmåga ett dugg. Trots att jag under hela grundskoletiden betygsattes för min ordningsförmåga, har jag fortfarande så här i 40-årsåldern en boendestödjare som hjälper mig att hålla ordning hemma. Det tog onödigt mycket energi av mig i skolan att handskas med det dåliga samvetet för att aldrig kunna hålla ordning, och jag skulle därför påstå att ordningsbetygen stjälpte mig istället för att hjälpa.
Av dessa anledningar totalsågar jag riksdagens förslag att införa ordningsbetyg! Lösningen är istället att erbjuda alla elever med neuropsykiatriska diagnoser stöd så att de hittar lösningar för att få skolgången att fungera. Vi har mycket att glädjas åt om de trivs i skolan och klarar av att tillägna sig kunskap. Om de sedan lyckas hålla ordning på sina saker är oväsentligt.
10 svar på ”Därför är ordningsbetyg fel väg att gå”
Förstår inte alls hur de kan tycka att ett ordningsbetyg vore en bra idé – allt det skulle leda till är att våra barn och unga skulle få ännu mer stress och press på sig att prestera, och må ännu sämre än de gör idag. Det är helt omöjligt att tvinga fram en förändring på det här sättet, och jag är helt övertygad om att det inte skulle ha någon effekt, eller till och med motsatt effekt.
Ja eller hur! Skolan innebär redan tillräckligt mycket stress för många barn med diagnoser. Och i mitt fall gav ordningsbetygen en helt motsatt effekt 🙁 Jag hoppas verkligen inte att denna vansinniga idé blir verklighet.
Exakt!!! Som pedagog och npf-förälder är jag övertygad om att ordningsbetyg är helt fel väg att gå. De som tycker att det vore en bra idé har enorm okunskap. Skrämmande att de har mandat att bestämma något de inte förstår.
Usch ja verkligen 🙁 Jag vet inte om ni svenskar haft ordningsbetyg i skolan men vi hade det under min skoltid i Finland. Och det var hemskt.
Vi hade betyg i ordning och uppförande fram till 1960-1970-talet när det avskaffades.
Vilken tur ni har haft! I Finland hade vi till och med betyg i uppförande på min tid. Men det var inga problem för mig med uppförande: jag kom alltid ihåg att ställa mig upp och niga när läraren kom in i klassrummet, jag störde aldrig någon och sa aldrig emot. Så jag hade alltid goda betyg i uppförande.
Tycker inte heller att man ska införa ordningsbetyg har nämligen en härlig go son med ADHD/Aspergers så jag förstår dessa barns situation i det fallet!
Vi får verkligen hålla tummarna för att denna vansinniga idé inte blir verklighet! Dagens skola är ju tillräckligt tuff för dessa barn redan som den är 🙁
Håller med dig fullständigt! Tack för ett viktigt inlägg! ❤
Tack Supermamsen! 🙂