Handikappvetenskap (jo, det heter faktiskt så!) studerar funktionsnedsättningar ur ett biopsykosocialt perspektiv. Den biopsykosociala modellen omfattar biologiska, psykologiska och sociala aspekter. Bakgrunden är att svårigheter hos oss med funktionsnedsättning inte sällan felaktigt tolkas i ljuset av endimensionella förklaringsmodellen i stil med: ”Individens svårigheter beror på genetiska avvikelser som i sin tur beror på medfödda skador i hjärnan/kroppen” eller ”Det enda problemet som personer med funktionsnedsättning har är diskriminering/otillgänglighet/dåligt bemötande.”
I handikappvetenskap tar man avstånd från denna typ av reduktionistiskt synsätt och utgår istället från att det kan vara många olika faktorer som samverkar när en funktionsnedsättning finns med i bilden. Nedan finns ett exempel på hur autism kan förklaras utifrån den biopsykosociala modellen.
Biologisk nivå
Den biologiska tillika den medicinska modellen på funktionsnedsättning intresserar sig för vilka typer av skador/brister/avvikelser personen med funktionsnedsättning har. Autism kan ju härledas till hjärnavvikelser, men däremot finns det ingenting som heter ”en autistisk hjärna” då autisternas hjärnor kan se olika ut.
Vissa autister sägs exempelvis ha avvikelser i lillhjärnan vilket medför motoriska svårigheter medan andra inte har det. Den som enbart förklarar svårigheterna vid autism med biologiska faktorer skulle kunna säga saker som: ”Många autister klarar inte av att arbeta och behöver sjukersättning eftersom deras hjärnor fungerar på ett dysfunktionellt sätt” eller ”Olika autister har olika stor funktionsnedsättning eftersom de har olika stora hjärnavvikelser. Den som har mindre omfattande dysfunktioner i hjärnan har det lättare än den som har många.”
Psykologisk nivå
Den psykologiska nivån på funktionsnedsättning intresserar sig för individens kognitiva fungerande, dvs hur individen bearbetar intryck och information samt hanterar motgångar. Två olika autister kan uppleva sin autism på helt olika sätt, och den som endast förklarar omfattningen och konsekvenserna av autism utifrån psykologiska faktorer kan säga saker som: ”Anna och Bea har båda autism nivå 1, men Anna har gjort sin autism till en styrka medan Bea bara klagar och tycker att autismen förstör hennes liv. Bea skulle behöva gå i KBT för att lära sig att autism är en tillgång. Då skulle hon bli som Anna” eller ”Skärp dig, jag har också autism men ger till skillnad från dig inte upp. Om jag stöter på ett problem ser jag till att försöka lösa problemet och utveckla nya färdigheter istället för att säga att jag inte vet hur man gör detta. Du har fel inställning!”
Social nivå
På den sociala nivån riktas fokus mot de sociala aspekter som kan påverka konsekvenserna av en funktionsnedsättning. Diskriminering, uteblivna anpassningar, intolerans, mobbning, otillgänglighet och utförsäkringar från Försäkringskassan är aspekter som kan betraktas vara påverkande faktorer på denna nivå.
Någon som enbart förklarar konsekvenserna av autism utifrån denna förklaringsmodell kan säga saker som: ”Det är inte konstigt att Anna ser sin autism som en styrka medan Bea har en pessimistisk syn. Anna har ju jättemycket stöd från sin familj. Om Bea också hade en lika förstående omgivning som Anna har skulle Beas svårigheter försvinna och hon skulle kunna se sin autism utifrån en positiv synvinkel” eller ”Autism orsakar i sig inga svårigheter. Det är endast intolerans och fel bemötande som gör det.”
Betydligt mer komplicerat än så
Förklaringsmodellerna kan alltså se ut som ovan om man bortser från den stora helheten, men i handikappvetenskap tas alltså avstånd från denna typ av svartvita tankesätt. Istället utgår man ifrån att det kan vara betydligt mer komplicerat än så då alla ovannämnda faktorer kan förklara omfattningen och konsekvenserna av en funktionsnedsättning. Det kan ju vara så att Bea har en mycket större funktionsnedsättning än Anna och att hennes svårigheter skulle kvarstå i en förstående omgivning trots att hon troligen kunna må betydligt bättre om hon kunde slippa fel bemötande.
Många faktorer som kan påverka
Det kan också vara så att Beas negativa inställning inte kan förklaras med att hon har ”fel attityd”. Visst, det är inte omöjligt att hon skulle vara i behov av KBT, men det kan också vara så att det är mycket svårt för henne att se sin autism som en styrka då hon har betydligt fler medfödda kognitiva svårigheter än Anna. Och vem vet, tänk om Bea har en genetisk sårbarhet vilket gör henne särskilt sårbar för att fara illa och utveckla ett negativt tankesätt om hon utsätts för motgångar och negativa attityder?
De olika nivåerna kan samverka
Sedan kan ju en av anledningarna till att Anna till skillnad från Bea upplever sin autism som en styrka vara att hon har en mindre omfattande funktionsnedsättning än Bea och därmed har bättre förutsättningar än Bea för att fungera i samhället vilket gör att hon får ett bättre bemötande. Att Bea har fler och mer omfattande svårigheter än Anna kan alltså göra att Bea blir utsatt för mobbning och fel bemötande vilket i sin tur har som konsekvens att hon intar en negativ livssyn. Och det dåliga psykiska måendet förändrar i sin tur hennes hjärnfunktioner varav följer att kommunikationen mellan nervcellerna i hennes hjärna störs.
Detta leder sedan till att Beas får försämrade exekutiva funktioner och förlorar sin förmåga att planera och passa tider. Detta resulterar i sin tur i ett ännu sämre bemötande av omgivningen då Bea ses som omotiverad och lat vilket i sin tur gör att hennes negativa tankemönster förstärks och så vidare. Självklart måste det inte gå till så här, men min poäng är att de biopsykosociala nivåerna ibland kan samverka och påverka varandra.
Farligt att bortse från helheten
Jag anser att det är farligt för oss autister när fokuset endast riktas mot en av de ovanstående nivåerna när omfattningen och konsekvenserna av autism först på tal. Visst, ibland kan det enda problemet vara att autisten har en negativ livssyn och kan behöva psykologsamtal för att lära sig att tänka positivt och våga utveckla nya färdigheter, men det måste inte alls vara så här enkelt.
Ibland har jag till och med hört påståenden att autism aldrig medför sociala svårigheter om en autist bara umgås med andra autister då autisten befinner sig i en tolerant miljö då. Och visst kan det vara så för vissa autister, men det finns samtidigt många autister som har lika stora svårigheter i att umgås i grupp oavsett om de är omgivna av autister eller neurotypiker. Det måste alltså inte alltid vara enbart sociala faktorer och fel bemötande som orsakar svårigheter för en autist. Det är viktigt att se till den stora helheten så att inte yrkesverksamma och anhöriga börjar se endast en av de ovanstående förklaringsmodellerna som den enda rätta!
Jag vore tacksam om mina läsare hjälpte mig att informera om autism och ADHD genom att dela det här inlägget på exv. Facebook:
Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Jag kommer inte publicera kommentarer som innehåller personangrepp, hat, hot e.t.c.
Man kan boka mig för en föreläsning, fråga mig om autism, följa min blogg och låna mina böcker.

Boka en föreläsning med mig
Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.
Fråga mig om autism
Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.
Följ min blogg
Följ gärna min blogg via Facebook, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Mina böcker
Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.
Senaste svar på alla blogginlägg
Den nya skollagen från år 2010 anger att elever utan intellektuell funktionsnedsättning inte får följa särskolans läroplan. Däremot får de…
Jag tror inte att barnet FÅR placeras på särskola om det inte har intellektuell funktionsnedsättning.
Vad tråkigt att höra att du växt upp under så hemska förhållanden! 🙁 Det låter fruktansvärt att du tvingades gå…
Så tråkigt att höra att du fick ett hemskt bemötande när du som 16-åring led av psykisk ohälsa och hade…
Växte upp med en förmodligen narcissistisk mor med sociopaterna drag. Konfliktsökande och brutalt otrevlig om hon inte blir bemött ”rätt”…
Bra fråga! Gillberg skriver i sin bok Essence att vanliga symptom vid ADHD är utbrott och aggressivitet så om jag…
Jag önskar verkligen att varje region skulle ha vårdcentraler för patienter med NPF och jag skulle rösta direkt för en…
Jag som också fått mina diagnoser som vuxen (ADHD, Autism och DCD/Motorisk dyspraxi) upplever att jag aldrig någonsin har blivit…
Är det vanligare att personer som har autism och är utåtagerande också har en ADHD-diagnos parallellt än att de ”bara”…
Ja hög igenkänning på den frågeställningen. Den är återkommande varje gång jag haft med somatisk vård att göra. Utöver psykiatrisk…
Vad bra att det funkat för dig! Kanske borde jag och flera andra testa samma sak.
Jag har spärrat så min förra vårdcentrals journalanteckningar inte kan ses någonstans.
Vad gäller mitt intresse för hälsa och hälsosam kost så minns jag att jag till slut blev lite förvirrad när…
Hej Maria Jag skulle råda er att pröva olika professionella kontakter som ni förhoppningsvis hänvisas till på en psykiatrisk öppenvårdsmottagning.…
Det är även min erfarenhet att vissas specialintressen, ”repetitiva intressen och beteenden” dömts ut som ”farliga” för snabbt p.g.a samhällets…
2 svar på ”Autism ur ett biopsykosocialt perspektiv”
Bra skrivet tycker jag, och du har rätt. Intressanta aspekter och synvinklar på autistens verklighet.
Tack! Vad roligt att du gillar inlägget.