Det som vissa personer med Aspergers syndrom och autism tycker fungerar mycket bra är skriftliga instruktioner. Om man exempelvis har svårt för att dammsuga, kan det hjälpa att man skriver ner alla steg på ett papper i stil med:
1. Gå till köket
2. Ta fram dammsugaren ur städskåpet
3. Sätt sladden i kontakten
osv.
Anledningen till att skriftliga instruktioner kan fungera är att vi med Aspergers syndrom inte alltid orkar tänka. De flesta vet säkert hur man gör när man dammsuger, men eftersom dammsugning innehåller flera olika moment, kan det kännas som ett allför stort steg att komma igång och faktiskt utföra alla dessa moment. Därför kan det bli lättare om man får allt nerskrivet på papper.
Vissa personer med Aspergers syndrom har andra strategier för att få hushållssysslorna att fungera. Vissa tycker inte om text utan föredrar att få informationen i bildform så att de ska ha lättare för att komma igång. Och vissa tycker att dammsugningen blir lättare om dammsugaren står framme hela tiden så att man slipper hämta den från städskåpet. På detta sätt slipper man ett av arbetsmomenten.
Jag själv älskar att få information i textform, men däremot hjälper inte den här metoden mig i just städningen. Det är för att jag ändå inte orkar städa, att utföra alla momenten tar nämligen lika mycket energi av mig ändå.
Många människor undrar hur det kommer sig att dammsugningen inte fungerar för mig även om jag får informationen i textform, men när grundorken saknas, fungerar det helt enkelt inte. Jag brukar jämföra det här med mitt specialintresse att plocka blåbär. Ni som inte orkar plocka blåbär 10 timmar om dagen i sträck skulle förmodligen inte heller plötsligt få ork att stanna 10 timmar om dagen i skogen även om jag gav er en text där det stod alla moment ni ska utföra när ni plockar blåbär eller om jag visade bilder på blåbär för er 😉
22 svar på ”Skriftliga instruktioner”
Det där med att ta till sig vad för saker/uppgifter som skall utföras med hjälp av text. Har jag positiva erfarenheter av ! Dock ej för egen del men av en närstående. Jag upplevde personen som gladare och uppgifterna betades av i rask takt så denne senare kunde få ägna sig åt det som gjorde livet roligare….. 😉
Bra paralell du drog där mellan städning och blåbärsplockning. Den fick ”mig” att skratta till i alla fall 😀 Det är bra med sådana där jämförelser för att få med sig personer som verkligen har svårt att ta till sig ”varför” vissa människor har svårt med de enklaste enkla !
Då du Paula har så svårt för städning ! Har du aldrig funderat på att skaffa dig en robotdammsugare ? Dom har ju börjat bli så vanliga nu så dom finns i varierande prisklasser precis som vanliga dammsugare.
Bara en tanke ! 🙂
Haha, ja, tänk om jag gav bilder eller texter till andra människor och sa till dem att det kanske kommer att underlätta för dem att stanna länge i skogen 😀 Allvarligt talat så brukar texter faktiskt hjälpa mig i vissa situtioner, men inte just här eftersom städning tar helt enkelt för mycket energi av mig.
Jag hade ingen aning om att det fanns robotdammsugare, det låter jättebra 🙂 Tack för tipset! Just nu dammsuger min boendestödjare åt mig och jag behöver henne även för andra sysslor, men hon skulle ju slippa dammsugningen om vi skaffade en robotdammsugare åt mig.
Har du aldrig funderat på att skaffa dig en robotdammsugare ?
Jag har funderat på det men de är för dåliga. Man måste plocka bort mattor och får inte ha höga trösklar osv. Dessutom är ett av mina största problem att plocka undan inför dammsugningen. Dammsugningen är det enklaste biten för mig så jag behöver en plockrobot och inte en dammsugarrobot.
Det bästa vore en robot som kan göra allt,en del gifter sig med sin robot,(frun).Känner en del som har det så,dom drar in pengar och inget mer och dom är neurotypiker..idag är det vanligare med robotar både ute och inne,för många jobbar mer än nödvändigt.I framtiden kommer det nog en robot som kan göra allt har jag sett på nätet…
Du har så rätt, det är det allra bästa att gifta sig med sin robot! 😉 Förut var jag faktiskt också gift med en robot. Många trodde nog på den tiden att jag var bra på att hålla ordning men det var han som gjorde allt! Och allt funkade hemma. Han försörjde mig också. På den tiden hade jag det riktigt bra 🙂 Men å andra sidan tyckte jag synd om honom och det kändes inte riktigt bra för mig även om han sa att det inte gjorde något att han fick göra allt.
Jag gillade också din parallell mellan dammsugning och blåbärsplockning! Du kanske skulle testa att hålla upp en massa blåbärsbilder åt några neurotypiker och se vad som händer 😉 Det kanske skulle funka!
Har du några tankar om vad personer med asperger brukar tycka är bäst: instruktioner i bildform eller i skrift?
Robotdammsugare låter praktiskt! Skönt om man kan hitta smarta och praktiska lösningar på sina problem. Ställer din boendestödjare några krav på dig angående städning, att ni ska hjälpas åt med det eller är det hon som fixar det mesta?
Hahaha! 😀 Jag tar ibland upp det där exemplet på mina föreläsningar, och det brukar få publiken att skratta.
Baserat på mina ovetenskapliga iakttagelser skulle jag påstå att majoriteten av personer med Aspergers syndrom föredrar bilder framför text men att vi som föredrar text också finns och att vi oftast inte kan ta in information alls genom bilder! Men det här är som sagt ett ovetenskapligt påstående baserad på de personer jag träffat och pratat med om ämnet.
Min boendestödjare ställer inga krav på mig, det är snarare jag som ställer krav på mig själv. Jag plockar undan så att hon slipper göra det, och det är mycket energikrävande att plocka upp saker från golvet innan hon ska dammsuga, tycker jag. Det har hänt att jag inte orkat göra det, och på sådana dagar har jag ställt in hela boendestödet för jag skulle skämmas om hon fick göra allt.
På AQ-testet finns en fråga som handlar om man minns i bilder. Jag tror den frågan finns med för att många med Aspergers syndrom sägs ha ett minne som är som ett kartotek över bilder som de bläddrar igenom när de försöker hämta information ur minnet.
Det är rätt vanligt att personer med Aspergers syndrom har ett bildminne och de tänker i bilder. Men jag är ingen bildmänniska, jag behöver text.
Jag tror inte jag vet om jag har ett bildminne eller ett textminne. Jag tror det lutar mot ett bildminne.
Vissa har lite både och. Men jag vet att vissa Aspergare har ett extremt bra bildminne.
Jag är en blandning av det där. Jag tänker i filmer, d.v.s. jag ser händelseförlopp spelas upp i huvudet, men jag har svårt att lära mig saker genom att se. Ofta ser jag inte hur man gör, men även om jag ibland faktiskt ser det och förstår så kommer jag sällan ihåg det till nästa gång. Samma sak är det om jag ska lära mig någonting genom att se på en film eller ett TV-program. Då kommer jag alltid ihåg det jag hört, men sällan det jag har sett. På så vis har jag dåligt bildminne.
Jag är en blandning av det där. Jag tänker i filmer, d.v.s. jag ser händelseförlopp spelas upp i huvudet, men jag har svårt att lära mig saker genom att se.
Jag tänker också ”i filmer”. Men jag tycker att jag även lär mig bättre genom att lyssna och titta än genom att läsa.
Ja, alla har vi olika sätt att lära. Synd bara att det inte tas mera hänsyn till det i t.ex. skolan.
Jag kan hålla med om att det kan vara lättare när man har saker nedskrivna.
Kanske inte nödvändigtvis steg för steg hur man dammsuger, då jag personligen inte har problem med det, men däremot kan det vara skönt att skriva upp vad som ska göras om det är flera moment som ingår i städningen.
Om jag till exempel måste damma, sopa, dammsuga, skura osv. tycker jag att det är lättare om jag skriver upp allt på en lista så att jag kan bocka av när varje del är avklarad. Eller ännu hellre skriva varje sak för sig på varsin post-it-lapp och sätta upp på en vägg, så att man kan riva ner lappen när man är klar med det momentet.
Det gör ju även så att man får en tydlig överblick på vad som ska göras och hur mycket man har kvar, samt att det är skönt att se hur väggen blir tommare och tommare för varje lapp man drar bort. 🙂
Alla Aspergare har sina strategier, och det är ju inte alla som behöver skriva ner exakt varje steg man ska göra. Skönt att du hittat en strategi som fungerar för dig så att du har lättare för att få en överblick på vad som ska göras 🙂 Personligen hjälps jag inte av att bocka av moment som är avklarade, men jag tror att det beror på att jag inte är någon visuell person. Men jag vet att den metoden fungerar för många! 🙂
Jag vill också ha skriftliga instruktioner. Bildstöd fungerar inte alls för mig eftersom jag har så kraftiga visuella perceptionsstörningar. Skriftliga instruktioner passar mig däremot perfekt. 🙂 Jag har t.ex. en detaljerad lista över alla moment för att städa badrummet. Den listan fick jag av arbetsterapeuten för några år sedan och efter det har det blivit mycket lättare att städa badrummet, eftersom jag slipper tänka på VAD jag ska göra. Däremot måste jag fortfarande tänka på ATT jag ska göra varje moment (d.v.s. jag kan inte automatisera) så därför är jag alltid väldigt trött efter att jag städat badrummet.
För vissa aktiviteter behöver jag tydligare instruktioner än för andra. Vad det gäller att städa badrummet så räcker det med att jag har nedskrivet VAD jag ska göra (vilket beror på att jag vet hur jag vill ha det hemma hos mig och att jag vet hur mina egna saker funkar), men om jag t.ex. ska vara på en arbetsplats så behöver jag också ha nedskrivet HUR olika saker ska göras och – om det är viktigt – i vilken ordning de olika sakerna ska göras.
Jag har också svårt att tolka bilder. Ibland tror jag dessutom att en bild föreställer något helt annat än vad den gör, så därför kan jag misstolka bilder kraftigt. Och även om jag skulle förstå en bild, tar det energi av mig att tolka dem. Att läsa en text går mycket snabbare 🙂
Jag skulle också ha svårt för att göra sysslor om jag var någon annanstans än hemma. När jag diskar hemma, vet jag exakt hur mitt kök ser ut och var jag förvarar olika saker, men hemma hos andra gör man ofta saker på ett helt annat sätt. I sådana situationer vill jag också ha tydliga instruktioner, helst skriftligt.
Precis, och andra människor har ofta andra redskap än vad jag själv har och det är inte alltid jag förstår hur dessa redskap ska användas. Oftast ser jag inte heller hur andra gör när de visar, och där kan skriftliga instruktioner ibland vara ett stöd.
Jag har också svårt för att lära mig när andra visar för mig hur man gör, och just därför var det svårt för mig att lära mig i hemkunskapen i skolan hur man exempelvis knäcker ägg. De andra eleverna lärde sig oftast direkt när läraren visade hur man gjorde, men jag lärde mig inte på det sättet. Jag fick ofta höra att jag var ouppmärksam och att jag borde anstränga mig mer. Ingen, inklusive mig själv, förstod att jag faktiskt hade svårigheter att lära mig vissa saker.
Vad tråkigt att du fick höra att du var ouppmärksam. 🙁 Jag kan tänka mig att du i själva verket ansträngde dig jättemycket för att försöka se hur man skulle göra för att knäcka ett ägg.
Jag ansträngde mig verkligen jättemycket, men på den tiden insåg jag inte det. Jag trodde att andra barn ansträngde sig ännu mer än jag eftersom de lyckades med uppgifter som var svåra för mig. Jag förstod inte fullt ut att dessa uppgifter faktiskt var lätta för dem och att de inte behövde anstränga sig för att lära sig hur man knäcker ägg eller hur man sätter upp en strykbräda.