Kategorier
Stöd och insatser

Så här mycket kan boendestöd skilja sig åt

Boendestöd kan se väldigt olika ut i olika kommuner vilket beror på att SoL på många sätt skiljer sig från LSS. Därför finns det inga riktlinjer kring hur boendestödet ska se ut exakt utan det enda viktiga är att socialtjänstlagens målsättningar blir uppfyllda. När jag föreläser, märker jag tydligt hur olika kommuner kan välja att lägga upp sina boendestöd. Framför allt kan dessa 6 saker skilja sig åt:

1. Har kommunen infört LOV?

I kommuner med LOV, det vill säga fritt val av utförare, kan vi klienter välja och vraka bland utförare. Olika utförare lägger upp sina boendestöd olika och erbjuder olika typer av stöd. Ansvaret ligger på oss klienter att hitta den utförare som faller oss bäst i smaken. I kommuner med endast kommunalt boendestöd kan klienterna inte byta utförare vid missnöje, och i allra värsta fall får de inte ens en ny boendestödjare om de inte skulle trivas med sin nuvarande.

2. Får boendestödjaren skjutsa klienten i sin bil?

Om klienten behöver handla något från IKEA, har olika kommuner olika regler gällande detta. Vissa kommuner och företag, bland annat min nuvarande utförare, har regeln att boendestödjarna får skjutsa klienten om boendestödjaren råkar äga en bil. I sådana fall står företaget för både bensinkostnaderna och parkeringsavgifterna. I andra kommuner får boendestödjarna skjutsa sina klienter om de känner för det, men då får klienten stå för bensinen och parkeringen. I vissa kommuner får inte boendestödjarna skjutsa sina klienter alls.

3. Är boendestödet behovsstyrt?

I min tidigare hemkommun fick man endast beviljad insatsen ”boendestöd” men kommunen la sig inte i hur många timmar boendestödjarna stannade hos mig. Behövde jag jättemånga timmar någon gång, kunde de i princip stanna hur många timmar som helst. Behövde jag bara lite hjälp, stannade de endast en kortare stund. Allt var olika från vecka till vecka. Här i Stockholm blir man däremot beviljat ett visst antal timmar i månaden som inte ska överskridas.

4. Vad får boendestödjarna utföra?

Hos min utförare kan boendestödjarna i princip göra vad som helst för mig så länge de följer biståndsbeslutet, och jag får vara delaktig i den mån jag orkar. Orkar jag inte är jag delaktig genom att titta. I vissa kommuner och hos vissa utförare får boendestödjaren och klienten dela på uppgifterna i stil med: ”Jag diskar och du dammsuger.” Sedan finns det kommuner där boendestödjarna inte får göra något överhuvudtaget, inte ens sätta upp gardiner, utan deras enda uppgift är att vara där fysiskt och motivera klienten att utföra allt själv.

5. Hur många boendestödjare har man som klient?

I min tidigare hemkommun hade de ett så kallat mobilt team med fyra boendestödjare. Det var olika från gång till gång vilken av dessa personer som kom hem till en, och man fick inte välja. I andra kommuner har varje klient en personlig boendestödjare. Hos min nuvarande utförare kan jag välja fritt om jag vill ha en, två eller flera boendestödjare och det är jag som väljer vem jag vill ha från gång till gång. Om jag exempelvis behöver hjälp med att sy, bokar jag någon som är en fena på det! Gången därefter vill jag kanske boka någon helt annan.

6. Hur kommunicerar man som klient med sina boendestödjare?

På vissa ställen får klienten höra av sig till chefen om hen exempelvis behöver omboka tider, och på andra ställen har klienterna fått boendestödjarnas personliga mejl och mobilnummer. Själv har jag som sagt mobilnummer till flera olika boendestödjare hos företaget och kan därför boka vem jag vill! Då får jag fråga dem alla om någon av dem kan den tiden och dagen som passar mig bäst och SMS:ar såklart först till den jag helst vill ha för just det tillfället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *