Många gånger när jag föreläser i skolor får jag frågan hur man kan motivera barn med Aspergers syndrom och autism att göra läxor. Här kommer fem tips på hur du kan hjälpa ett barn med Aspergers syndrom med läxorna:
1. Om barnet tycker att det är okej, kolla om hen skulle kunna stanna i skolan vid skoldagens slut och göra läxorna där. Ibland kan det vara lättare för barnet att göra läxorna redan i skolan för då är hen redan igång med skoluppgifterna samt hen kommer inte behöva tänka på skolan igen när hen är hemma. Då behöver barnet inte växla lika mycket mellan olika aktiviteter.
2. Undersök om det kan vara bra att låta barnet stanna inne i klassrummet under rasterna och låta hen göra läxorna då. Många barn med Aspergers syndrom tycker att rasterna tar ännu mer energi än själva lektionerna då det kan vara mycket rörigt i skolgården, och därför kan vissa barn tycka att det är lättare om de får spendera rasterna vara inomhus. Om barnet har lust och ork, kan det då vara bra att passa på att göra läxorna under rasterna.
3. Ta gärna fram alla nödvändiga redskap som papper, penna och skolböckerna till barnet. Om allt redan ligger framme och barnet slipper leta redskapen, kan det spara hen på otroligt mycket energi.
4. Stäm av med barnet vilken tid på dygnet barnet har mest energi. Många föräldrar anser att läxorna bör göras direkt efter skolan, men många barn med Aspergers syndrom tycker att det är för mycket intryck i skolan och de behöver därför vila några timmar på eftermiddagen. Därför kan det i vissa fall bättre att låta barnet göra läxorna på kvällen istället. Var flexibel om tiderna!
5. Fundera på om det överhuvudtaget är viktigt att alla barn gör och får läxor. En vanlig skoldag kan ta otroligt mycket energi av barn med Aspergers syndrom, och ibland räcker helt enkelt inte barnets energi till. Själv upplevde jag dessutom inte att jag lärde mig någonting av att göra läxor. Jag gjorde allt bara mekaniskt eftersom mina föräldrar tvingade mig, och efteråt var jag helt slut och hade oftast helt glömt bort vad läxorna ens hade handlat om.
5 svar på ”Så här hjälper man barn med Aspergers syndrom med läxor”
Många elever som har svårigheter i skolan har neuropsykiatriska hinder men dessa utreds inte. Elevhälsovården måste bli bättre på att upptäcka dessa barn så att de kan få rätt hjälp i tid, skriver flera debattörer gemensamt. http://www.svd.se/barn-med-diagnoser-maste-fa-ratt-hjalp/i/senaste
Tack för länken! Det var bra skrivet.
Skolverkets rapport bekräftar att det är elever med npf som är de som drabbas allra hårdast av skolors misslyckade tillgänglighetsarbete. Rätten till utbildning ska gälla alla, skriver debattörerna Jiang Millington och Malin Holm. http://www.svd.se/barn-med-diagnoser-har-hamnat-i-klam
Vi får hoppas att man tar tag i skolans diskriminering av elever med neuropsykiatriska diagnoser på allvar nu när det som många av oss sedan länge känner till är vetenskapligt konstaterat:
Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som adhd och asperger, misslyckas i skolan – Skolverkets rapport som presenterades förra veckan talar sitt tydliga språk. Det här betyder att lärare misslyckas i sina jobb som pedagoger och rektorer misslyckas i sina jobb som chefer. http://www.expressen.se/debatt/skolan-maste-forandras—inte-barnen/
Usch ja! 🙁 Helt oacceptabelt att det är så!