Kategorier
Läsarfrågor

Missnöjd med barnets åtgärdsprogram, vad gör jag?

Lotta frågar

Jag har en son som har autism. Han är 12 år. Han går i vanlig klass men har tillgång till ett eget anpassat klassrum med pedagog och assistenter.
När han började ettan kunde han inte vara med i den ”vanliga” klassen. Och var under de två första åren i sitt anpassade klassrum. Han orkade i 3an vara med sin klass de två första lektionerna. Och i 4an orkade han ca 50% av dagen med sin klass. Nu går han i 5an och kan och vill vara med sin klass 75% av skoldagen.

Nu till frågan. Han har ett åtgärdsprogram där lärare och personal vill att han ska ”öva” på när de ser att han inte orkar eller blir trött och de tycker han behöver komma till sitt anpassade klassrum. Han själv är väldigt noga med att följa regler. Och följer sitt schema så går han inte med på att ändra det. Och han undrar också hur lärare och personal kan veta när han blir trött. Ska han behöva öva på att bryta ett schema som tagit så många år? Vi kan som inte se syftet. 

Paula svarar

Om jag förstår dig rätt så vill pedagogerna att din son går till sitt anpassade klassrum ibland samtidigt som din son varken vill det eller tycker att det behövs! Så som jag förstår dig så stör han ingen i den vanliga klassen och följer reglerna. Det är alltså pedagogerna som påstår att han är trött och behöver komma bort från sin klass samtidigt som varken du eller din son håller med.

Ser inte syftet

Om jag har tolkat dig korrekt så håller jag med om att allt låter ytterst märkligt! Liksom du ser jag inte heller syftet med att din son ska behöva vara borta från sin klass utan vettig anledning. Jag funderar på om hans lärare tidigare kan ha haft en autistisk elev som hade svårt att bedöma när hen var trött vilket i sin tur ledde till att hen kraschade ibland. Den eleven kan ha behövt hjälp med att bedöma när det hade blivit för mycket vilket kan ha fått pedagogen att tro att även din son fungerar likadant.

Ta upp problemet med skolan

Jag tycker att ni ska ta upp problemet med pedagogerna och fråga dem rakt ut varför de agerar som de gör. Har de ingen vettig förklaring tycker jag att ni ska kräva en förändring! Förklara gärna för skolan att alla med autism har individuella behov. Informera dem gärna också om att om ett autistiskt barn blundar på lektionerna så behöver det inte betyda att det är trött och behöver komma bort. Ibland är det nödvändigt för en autist att blunda för det kan underlätta att bibehålla uppmärksamheten.

Klicka här för att kommentera eller fråga om det här inlägget! Jag kommer inte publicera kommentarer/frågor som innehåller personangrepp, hat, hot e.t.c.

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga om ett helt annat ämne. Ni hittar tidigare läsarfrågor här.

Följ gärna min blogg via Facebook, mejl eller RSS.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig på min hemsida.

Mina böcker

Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

paulatilli.se använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse, genom att använda paulatilli.se godkänner du det.  Information om cookies

Copy link
Powered by Social Snap