Kategorier
Läsarfrågor i bloggen

Kommer mitt autistiska barn utmanas i en resursskola?

I.H frågar

Min fråga/tanke/fundering är: Resursskola eller kommunal grundskola? Vi står i valet och kvalet vad vår sexåring ska få börja skolan. Han har sedan ett år tillbaka autism nivå ett och tics.

Vår son är en mycket sympatisk, lugn ( om än rastlös), mjuk och skör kille. Han är just nu med ca 5 månader kvar till förskoleklass väldigt ointresserad av allt som har med skola att göra ( bokstäver, siffror osv). Väldigt kravkänslig. Den lilla stund om dagen då förskolan arbetar skolförberedande behöver han en av de två pedagoger i hans grupp sittandes bredvid för att kunna slutföra sitt arbete, om han gör det.

Han är en social kille men på sitt sätt, verbal men inte särskilt kommunikativ. Han vill gärna prata om sitt, vill gärna träffa människor men är nöjd med att få göra det han vill vilket tex kan vara att titta i en bok mitt under ett pågående kalas. Vi upplever att han söker sig mindre till andra barn, leker sällan med andra barn om det inte är något som intresserar han. Han är nöjd och lycklig vilket är viktigaste. Han har i dagsläget inte ”vänner”, även om han själv nog anser att barnen på förskolan är hans vänner vilket är det viktigaste. Han har ett syskon som ser mycket upp till sin bror och utmanar han fint i flera aspekter.

Nu till vår fråga- vår magkänsla säger att resursskola (privat) med små klasser, hög lärartäthet och stor kunskap bland pedagoger kring autism borde vara det bättre alternativet. Dock är vi rädda att han inte ska utmanas tillräckligt, detta efter en kommentar från en psykolog. Psykologen på habiliteringen sa såhär: ”resursskola med denna inriktning är ju inte verkligheten, så som livet fungerar utanför. Han ska ju klara av det vanliga livet sen också.”

Vi tänker mycket på vad som är det bästa alternativet för socialt utbyte också. Vart utmanas han mest? I vilken skolform är risken för socialt utanförskap större? Är det bättre att vara i en klass där alla har utmaningar eller tvärtom?

Paula svarar

Det är omöjligt att uttala sig om enskilda fall eftersom det som funkar för en person med autism inte måste funka för en annan. Med detta sagt säger min magkänsla precis samma som din, det vill säga en resursskola med autismspecifik kompetens och hög personaltäthet!

Finns olika modeller

Låt oss analysera psykologens ord lite närmare och spekulera om varför hen tycker som hen gör. Grejen är nämligen att det finns olika modeller kring funktionsnedsättning som bland annat inkluderar de medicinska och sociala synsätten. Anhängarna av de olika modellerna har helt olika uppfattningar om hur man borde se på funktionsnedsättningar och hjälpa personer med funktionsnedsättning på bästa sätt.

Anses vara en brist

Enligt den medicinska modellen är funktionsnedsättning alltid en defekt och en brist hos den funktionsnedsatte individen. Enligt detta synsätt är det alltid synd om någon som har en funktionsnedsättning, och därför ska en funktionsnedsättning alltid korrigeras så långt det är möjligt. Ett liv med funktionsnedsättning anses enligt synsättet inte vara ett fullvärdigt liv, och därför anses avsaknad av funktionsnedsättning (i detta fall det neurotypiska, d v s personer som inte har autism) vara normen och idealet. Observera att anhängarna av denna modell inte måste vara onda utan de tror ofta uppriktigt att det inte kan vara bra att acceptera sin funktionsnedsättning.

Samhället anses vara problemet

Anhängarna av den sociala modellen resonerar precis tvärtom. Enligt denna modell är det inte funktionsnedsättningen i sig som är problemet utan ett funktionshinder anses vara ett resultat av bristerna i samhället. Dessa brister kan inkludera bristande bemötande samt fysiska, sociala och ekonomiska barriärer. Enligt detta synsätt kan en person med funktionsnedsättning leva ett fullvärdigt liv så länge andra människor inte skapar hinder och barriärer i onödan. En funktionsnedsättning behöver inte vara ett problem så länge andra människor bemöter individen rätt.

Tycker att det är trist

Baserat på det du berättar låter det som att psykologen på habiliteringen är en anhängare av den medicinska modellen. Hen verkar tycka att ett liv med funktionsnedsättning inte är ett ”vanligt” liv och att din son måste förberedas för ett ”riktigt” liv (antar att psykologen menar att en person med funktionsnedsättning helst ska ha så lite stöd som möjligt). Jag tycker att det är tråkigt att psykologen verkar tycka att din son borde sträva efter att klara av allt som neurotypiska människor klarar av. Jag undrar vidare vad psykologen tycker om alla autister som har sjukersättning, bor på gruppboenden och går på dagliga verksamheter, har inte de ett ”vanligt” liv? Jag tycker att det är mycket trist att psykologen har anammat det medicinska synsättet!

Texten fortsätter under annonsen.

ANNONS

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus och Adlibris.

Livet med autism är en utmaning

För övrigt håller jag inte med psykologen om det här med utmaningar. Jag förstår inte varför vissa oroar sig för att ett barn med autism inte utmanas tillräckligt, men ingen verkar oroa sig för alla autistiska barn som utmanas alldeles för mycket. Att leva med autism är en utmaning i sig varför jag inte alls är säker på att alla autister behöver ytterligare utmaningar. Skulle din son mot förmodan uppleva senare i livet att han inte fått tillräckligt stimulans som barn kommer han alltid kunna ta igen det som vuxen! Som vuxen kommer han kunna plugga, jobba och göra allt vad han vill, och skulle han inte vara högskolebehörig men vilja läsa på universitetet kommer han förhoppningsvis kunna läsa upp sina betyg på komvux.

Behöver inga utmaningar

Jag utmanades alldeles för mycket som barn, tonåring och ung vuxen och det tog många år för mig att återhämta mig från allt vad jag hade varit med om. Skulle jag tvingas välja mellan ”för höga krav” och ”för låga krav” skulle jag tusen gånger hellre välja ”för låga krav”. En utbränd hjärna är svår att återhämta sig från, och jag är ganska säker på att jag hade mått mycket bättre som ung vuxen om jag hade fått gå i en resursskola som barn. Jag behöver inga utmaningar från samhället för mitt liv är redan utmanande som det är! Och det ”vanliga” livet innebar bara för min del att jag lärde mig att jag var defekt och att jag skulle behöva härma andra blint för att kunna klara mig i livet istället för att lyssna på mina egna känslor.

Han kan känna sig utanför

Om din son går i en vanlig klass med neurotypiska elever kommer han vara fysiskt inkluderad, men det finns ingenting som säger att han kommer att vara socialt inkluderad. Han kan fortfarande känna sig utanför, och jag lovar det kan kännas mycket ångestfyllt att uppleva att man är den ende i klassen som skiljer sig från normen. Det kan tära på ens självkänsla och få en att känna sig som defekt. Har man inget gemensamt med klasskamraterna kommer man känna sig ensam oavsett hur många personer man är omgiven av. Dessutom är det känt att risken för mobbning är lägre i autismklasser än i vanliga klasser.

Skulle lyssna på min magkänsla

Avslutningsvis vill jag påpeka att jag inte har någon aning om vad som är bäst för just din son. Det finns autistiska barn som trivs i vanliga klasser, och det är omöjligt att säga i förväg vilket alternativ som kommer att funka för honom bäst. Men jag skulle inte lyssna på psykologen utan endast på min egen magkänsla. Det är ju du som känner din son bäst!

Hjälp mig informera om NPF genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Reklam för min bok

”Viktig bok, att höra om trötthet och svårigheter, samtidigt som stor fokusering inte behöver vara dränerande. Boendestöd är inget att skämmas för, även om man verkar välfungerande.”
-Eva, mamma till vuxen Aspergare, 5 juli 2022

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Bokus och Adlibris.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via push-aviseringar (den vita bjällran med blå bakgrund). Man kan också följa min blogg via Facebook, Instagram eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Senaste svar på alla blogginlägg

16 svar på ”Kommer mitt autistiska barn utmanas i en resursskola?”

Jag har var lite inne på det här tidigare, men jag menar att det finns, eller borde finnas, en ytterligare modell för att beskriva diagnoser. Jag tänker inte att det är enbart är justerbara saker som kan förändras genom politik, utan att det mer med att göra hur samhället är strukturerat. Tex stora städer, en snabbare hastighet i tillvaron, extrema byråkratier(inom stat och näringslivet) en alltmer ökande komplexitet, disciplineringen av individen, förlusten av vardagliga relationer, förlusten av offentligheten och så. En typ av andefattighet som påverkar vissa grupper med. En vän gjorde jämförelsen med att dom med diagnos är som en slags ”canariefågel” som tuppar av när syret håller på att försvinna. Så ett samhällstrukturellmodell? Men detta blir deppigt eftersom dessa saker är ytterst svårt att påverka, även på lång sikt!

Om jag ska säga något om frågan, var jag som barn mer verbal och social än barnet här beskrivs. Men även för mig var skolan skitjobbig, inte för att själva utbildningen var svår (sannolikt var jag ostimulerad) utan för att det sociala var så påfrestande. Egentligen lärde jag mig ganska lite i skolan, utan kunde mest leka med systemet för att få bra betyg! Det jag försöker säga är att om ett barn känner sig tryggt kommer inlärningen ofta att öka exponentiellt, eller har iaf potential för det. Jag tycker att ett lyckligt barn borde vara det främsta målet, inte ett framgångsrikt sådant.

Det finns faktiskt ytterligare modeller, bland annat den miljörelaterade modellen som går ut på idén att en funktionsnedsättning kan vara ett funktionshinder i en situation men inte i en annan. Precis som du skriver kan samhälleliga faktorer påverka. För mig passar storstäder och anonymiteten utmärkt dock. Som autist skulle jag ha svårt att bo i mindre städer eftersom de sociala kraven är större. Jag älskar också sociala medier för man kan läsa där vad andra sysslar med utan att behöva interagera med dem 🙂

Precis som du lärde jag mig väldigt lite i skolan! Jag lärde mig språk och grammatik eftersom det var de ämnen jag älskade, men jag hade också kunnat lära mig språk hemma. Och vad gäller de ämnena jag var ointresserad av lärde jag mig inte dem oavsett hur mycket jag satt på lektionerna. Jag håller med dig om att ett lyckligt och välmående barn borde vara målet!

Svara

Jag svara lite mer sedan antagligen, men det är alltid enerverande att en kommer på en idé och så är den redan uppfunnen. depp

Så tillåtelsen av att kunna få vara en observatör! För mig är den rollen tråkig och enformig, det är jag redan en expert på. Roligare att vara inne i smeten.
Intressant om storstaden, jag tänkte mer på den stökiga kollektivtrafiken, alla starka och varierande intryck, ihoppträngdhet, hur du inte får någon kontakt med människor i vardagen, stressen, alla alternativ osv. Vad tycker du om det? För många människor helt enkelt

Jag älskar att vara en observatör! 🙂 Men jag vet att vi autister är olika här.

Jag ogillar att åka kollektivtrafik mitt i rusningstrafiken om jag inte får en sittplats i tunnelbanan, men får jag det klarar jag av det faktiskt. Det är inte roligt med trängsel, men storstadens fördelar överväger ändå tycker jag och jag brukar ändå inte besöka evenemang där en massa människor samlas på en liten yta (förutom konferenser där jag själv föreläser)! Dock föredrar jag ändå att cykla när det är möjligt! Jag har under de senaste åren cyklat betydligt oftare än åkt tunnelbana här i Stockholm.

Vad gäller stressen så vägrar jag att stressa i onödan om jag själv inte har bråttom. Och jag älskar att vara anonym och ser det som en fördel att inte behöva ha närmare kontakt med människor! När jag har föreläst i mindre städer har jag känt mig tvungen att småprata med folk jag möter på gatan vilket har dränerat mig på energi.

Om jag inte hade haft mitt jobb hade jag faktiskt ändå kunnat bo på landet under förutsättning att jag hade bott mitt i skogen utan några grannar ALLS. Jag hade kunnat trivas med att bo på en helt egen ö helt ensam om jag hade klarat av det praktiska (trädgårdsarbete, husskötsel o s v ). Men att bo i en småstad hade varit en mardröm för mig! Då hade jag inte haft storstadens fördelar men inte heller fått bo på landet utan grannar.

Svara

Det låter som att du har ditt egna sociala rörelsemönster som jag kallar det! Alltså att du kan röra dig lite mer som du vill, och att dina rörelser är mer säregna?

Mina upplever är att när en har ett jobb/studerar är att en fastnar i en osammanhängande massa som rör sig som en blob i samma riktning, för samma mål!
https://youtu.be/0mK46KprASM?si=fIxxSt26zJd8ztRJ
lite så!
Så jag gör små avvikelser, jag skuttar upp för trappan, trallar ut från bussen eller rör mig till målet på ett annat sätt.

Jag bodde i en medelstor stad i ett halvt år, och jag kunde röra mig där som jag ville. Jag kunde promenera, cykla eller ta buss. Om jag kände för det kunde jag gå hem kl 2 på morgonen i 40 minuter. Jag saknar den känslan lite!

Och detta är för off topic säg till 🙂

Jag bor också i Stockholm, och det är lite spöklikt när nästan 200-300 personer mynnar ut från en tunnelbana för exakt samma sak. Särskilt när det är för något som ska skapa kritiskt tänkande som universitetet…

Hehe, det kan jag tänka mig 🙂 Det är nog många som stiger av vid universitetet strax före 9 på morgonen.

Svara

Jag tror definitivt att jag rör mig till stor del som jag vill! Det var också en av anledningarna till att jag blev mobbad i skolan: jag rörde mig och sprang på ett annat sätt än andra barn. Jag har istället alltid undrat hur det kommer sig att många stockholmare springer och går snabbt även om de inte har bråttom. Jag upplever att jag går väldigt långsamt i jämförelse med de flesta stockholmare!

Intressant att storstaden har påverkat dina rörelsemönster!

Svara

Haha, förlåt, men jag läste ditt inlägg snabbt, Paula, och missade o:et så jag läste det som att du _gillar_ att åka kollektivtrafik mitt i rusningstid och särskilt om du inte får en sittplats. Jag tänkte det här var mig en annorlunda autist!

Jag älskar Stockholm men hade svårt för just kollektivtrafiken när jag bodde där, inte på så sätt att jag märkte av det extremt mycket i stunden som sådan men intrycken och energierna dränerade mig till slut. Jag promenerar eller cyklar mycket hellre dit jag ska och därför passar det mig bättre att som nu bo i en mindre stad (är lite räddhågsen av mig och med min adhd vet jag inte heller om det skulle vara en så god kombination för mig att färdas på cykel i centrala Stockholm men i förorten hade det säkerligen funkat bra) men jag har en konstant längtan till Stockholm av många andra anledningar.

*din _kommentar_.

Och ja, likt Jakob ber jag om ursäkt för off topic från det ursprungliga inlägget. Angående det så känner jag, som en gång varit ett autistiskt barn (om än ovetandes om det), att ditt svar till frågeställaren var mycket bra. Vi utsätts för tillräckligt med utmaningar som det är och likt Jakob också skriver- hellre ett lyckligt barn än ett framgångsrikt sådant (på eventuell bekostnad av barnets hälsa).

Tack Maria, vad roligt att du gillade mitt svar till frågeställaren! Precis, ett lyckligt och välmående barn borde vara det främsta målet. Jag skulle mycket hellre ha stora kunskapsluckor och leva på sjukersättning än pressa mig själv och må dåligt.

Svara

Haha, det skulle onekligen vara ovanligt för en autist att gilla rusningstiden i kollektivtrafiken! 🙂 Vad bra att du trivs i en mindre stad. För mig är det sociala i mindre städer så jobbigt att fördelarna med Stockholm överväger!

Svara

Jag förstår🙂. Här var jag bor, i Norrbotten, i staden som brukar kallas lilla Stockholm, kan man leva utan att behöva socialisera alls dock så det fungerar fint för mig. Men det kan nog vara annorlunda i andra småstäder.

Hej I.H,

Jag förstår inte varför er son inte skulle kunna utmanas på ett sätt som passar honom på en resursskola. Jobba med roliga och svåra uppgifter inom ramen för ett specialintresse t.ex.

Jag tycker ni kan bortse från det psykologen säger om vanliga livet. Er son ska leva sitt liv, inte nåt genomsnittliv efter nån mall. Det kommer att finnas många möjligheter att lära sig saker han behöver utifrån den han är. Saker som hjälper och inte stjälper honom.

Självklart är resursskolor en del av verkligheten. Eller menar psykologen kanske att de befinner sig i en annan dimension? Er son kommer säkert behöva anpassa verkligheten efter sina förutsättningar. Stöd honom i att göra saker på sitt sätt tycker jag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *