Kategorier
Läsarfrågor

Hur ger jag min anställde feedback utan att såra hen?

Du kan hjälpa mig att informera om NPF genom att dela inlägget i sociala medier. Tillsammans gör vi skillnad.

Chef som behöver ge utvecklande feedback frågar

Jag har en anställd som jag behöver ge utvecklande feedback till då det är kopplat till hens arbetsuppgifter och uppdrag. Jag är inte nöjd med personens arbetsprestation och behöver lyfta detta men vet inte hur. Jag tänker ”two stars and a wish” men min önskan i detta fall vet jag kommer att tas emot med stor bedrövelse och hen kommer att bli väldigt ledsen och ta det hårt. Jag vill inte knäcka hen men samtidigt behöver hen få detta till sig. Har du några tips?

Paula svarar

Det framgår inte av ditt mejl om den anställde har autism eller någon annan diagnos. De flesta vuxna som varken lider av psykisk ohälsa eller har en kognitiv funktionsnedsättning klarar av att ta konstruktiv kritik, men eftersom du ställer frågan antar jag att du har fog för att misstänka att vederbörande av någon anledning kommer att bli ledsen av att få feedback. Det gläder mig att du bryr dig om hens välmående och inte vill såra hen!

Arbetsanpassningar kan behövas

Min första fundering är om du tror att vederbörande skulle ha en förmåga att prestera bättre än vad hen gör. Det kan nämligen vara tungt att få kritik för något man inte kan rå för. Att en person med autism får kritik för att undvika ögonkontakt eller tala med en monoton röst kan vara samma som att en förlamad person får kritik för att inte kunna gå i trappor. Om personens arbetsprestation har en koppling till en funktionsnedsättning föreslår jag att du istället för att ge feedback undersöker möjligheten att få stöd av Arbetsförmedlingen för arbetsanpassningar.

Finns olika hjälpmedel

Jag vet inte vad du är missnöjd med exakt, men om det handlar om tidspassning så kan en arbetsterapeut förskriva hjälpmedel för att underlätta för den anställdes tidsplanering. Det finns olika typer av hjälpmedel och appar för olika typer av kognitiva svårigheter. Om den anställde inte följer instruktioner är det viktigt att instruktionerna är tillräckligt tydliga så att den anställde kan förstå dem. Vissa behöver även bilder för att förstå vad som ska göras.

Din idé låter bra

I vissa situationer kan det emellertid vara nödvändigt med feedback. Din idé med ”two stars and a wish” låter bra! Det är viktigt att allt beröm du ger till den anställde är ärligt menat så att det inte är uppenbart att du endast ger beröm för att undvika att göra hen ledsen. Undvik också att använda ordet ”men” i stil med: ”Du är alltid trevlig mot dina kollegor, men ibland missköter du dina arbetsuppgifter.” Säg istället: ”Jag är verkligen glad att ha dig som anställd och jag ser också att du trivs här hos oss. När du gör dina arbetsuppgifter önskar jag att du gjorde så här.” Undvik alltså att säga vad personen gjort fel utan berätta istället hur du önskar att den anställde gjorde istället.

Låt hen visa känslor

Jag vet inte hur känslig vederbörande är, men om hen har en psykisk funktionsnedsättning och är jättekänslig är det inte omöjligt att hen kommer att bli ledsen av feedbacken oavsett hur finkänslig du försöker vara. Blir hen ledsen, försök finnas där för hen. Säg inte: ”gråt inte” utan tillåt hen att reagera och släppa fram sina känslor. Du kan också fundera på hur du tror att vederbörande skulle föredra att ta emot feedbacken. Vissa autister föredrar skriftlig feedback, men andra kan istället föredra att du ger feedbacken muntligt. Fundera på vad som skulle vara bäst för denna person!

Glöm inte att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, köpa min bok, fråga mig om autism och följa min blogg.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Köp min bok

Min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att köpa på Gothia Kompetens.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via Facebook, Instagram, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Senaste svar på alla blogginlägg

Dela på Facebook, Twitter eller LinkedIn

Ett svar på ”Hur ger jag min anställde feedback utan att såra hen?”

Lär empati, att försätta dig i vederbörandes situation.Anpassa till begåvningsnivå, medvetenhetsnivå som du tror, och psykisk robusthet. Vid ny genomläsning, låter det som om vederbörande är skör, med låg självkänsla eller annan osäkerhet, inte så socialt van och skicklig. Jag trodde först att det gällde en normal anställning och anställd och svarade utifrån det. Såg inte heller Paulas svar. Hoppas ändå detta ger användbart tillskott.
Tänk hur du skulle behöva/ klara av det, ifall det vore du själv som skulle få en varning och/eller uppsägelse. Lär dig neutrala ord som säger sanningen utan att nedvärdera, kränka, = taktfullhet. ”Rationell Konfliktlösning” för gymnasiet, av Anatole Pikas är bra, finns kanske andra böcker. Även ”Att få som man vill utan att trycka ner andra i skorna” av jurist……(?)
Skriv först ner för dig själv, precis hur du känner, tänker och tolkar, behöver och vill. Ocensurerat och med negativa känslor av alla de slag, så du får ur dig. och får lättnad. Börja med
1. Vrede, anklagelse, avsky, hat etc. Därefter:
2. Ledsen , sårad,
3. Rädsla, osäkerhet, otrygghet
4. Ånger och ansvar – gör en s k obduktion: på vad sätt har du del i situationen, kom den plötsligt eller från början mm? Hur har du själv varit, gjort? Ta på sig sin del, be om förlåtelse mm om det är aktuellt,.
5.Intentioner, behov, avsikter inför framtiden, krav, behov, önskemål.
6. Förlåtelse
7. Uppskattning (av det som varit bra mm), värme, kärlek, välgångsönskningar.

Mitt råd: Var konkret, kortfattad. Skriv lite på varje nivå, speciellt eget ansvar , viktigt för verkan. Skriv i ett streck, i ett flöde utan paus, så att din själ lättas på varje nivå. Efteråt känner du mer lättnad och klarhet att finna hur du skall skriva eller tilltala din anställde, vare sig det gäller en allvarlig varning eller färdigt avsked.
Att få en varning med chans att ställa tillrätta och bättra sig skulle ju jag önska mig och verkar medmänskligt juste. Ange då tydligt vad du är missnöjd med, samt vad och hur du önskar ha det istället. Vad som måste finnas, göras, kunnas, läras.
Kärleksbrevmetoden med de 7 punkterna har jag lärt mig genom terapeut Barbara de Angelis’ bok. ” Kärlekens hemligheter – Att bryta upp utan att brytas ner”.
Jag tycker dina 3 sista rader i frågan till Paula är så fina och omtänksamma,- skulle du inte kunna ha med dem, i tal eller skrift? Det skulle iaf jag uppskatta, ifall det gällde mig. Det visar på vänlighet och positivitet, ombry mm hos dig. Kan dämpa fallet!
Lycka till!

Skriv ner det Öva på någon annan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *