Kategorier
Läsarfrågor

Hon går inte till skolan fast den är anpassad, hjälp

Snälla, hjälp mig att sprida budskapet genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Mamma till autist frågar

Min dotter har långvarig skolproblematik och går i autismklass, de anpassar för autism och för hennes skyhöga arbetsminne (hon får ångest av repetitioner). Hon klassas som 2E. Grejen är att inget liksom funkar ändå.

Hon säger själv att skolan är ok, hon vill inte ändra på något, hon har kompisar och bra lärare, säger hon själv. De ger henne extra tid till att skapa relation och vad vi kan se har hon en skola många bara får drömma om. Men hon går inte dit så ofta. Eftersom hon inte har motivation. Hon tycker rätt och slätt det är meningslöst. Vi föräldrar, skolan och psykiatrin tror det hänger ihop med autismen och en uttalad svårighet för central koherens. Hon gör det som hon själv finner någon mening med och ingenting annat. Vi har gjort massor av bildmässiga ”kartor” som ska koppla ihop nu med framtid och varför man behöver göra vissa saker, och hon förstår dem, men motiveras inte av dem.

Som förälder står jag med en dotter som uppenbart har både förmågor och talanger, men som är ointresserad av att använda dem, som inte har insikt om att hon inte kommer kunna försörja sig själv och att vi föräldrar inte kommer kunna försörja henne i all framtid. Hon verkar sakna upplevelse av tid, det är bara just nu som existerar och just nu vill hon inte gå i skolan. Hon är 14 år.

Har du nåt tips på hur man kan hjälpa till här? Psykiatrin tror att hennes autism är djupare än vad som syns på ytan. Och bara släpper henne där utan någon hjälp alls. Hon får inte ens en samtalskontakt. Finns ingen habilitering där vi bor, det är psykiatrin som har hand om det och där har de alltså släppt henne och överlåter allt till skolan som inte förstår hur de kan hjälpa henne mera än de redan gör.

Paula svarar

Du skriver att din dotter klassas som 2E. Det finns olika definitioner av särbegåvning, men specialpedagogen Mona Liljedahl definierar termen som samma som väldigt högt IQ. Utgår man från hennes definition har elever som har IQ mellan 115 och 120 måttlig särbegåvning. Om din dotter är särbegåvad enligt Liljedahls definition funderar jag på om hon skulle kunna hoppa över en klass alternativt åtminstone få uppgifter som är anpassade efter elever på gymnasienivå. Elever med väldigt högt IQ kan bli uttråkade på t.ex. matematiklektioner eftersom de redan kan allt. Om din dotter har väldigt högt IQ får ni se till att hon utmanas tillräckligt!

Gäller att vara kreativ

Själv är jag inte särbegåvad enligt Liljedahls definition då min IQ inte når upp till denna nivå, men jag såg ändå skolan som meningslös. Tycker man att det är tråkigt att vara i skolan kan det vara väldigt svårt att bli motiverad att gå dit om inte undervisningen görs intressant och rolig. Jag vet inte om din dotter har specialintressen, men är så fallet rekommenderar jag att ni ser till att hon får utnyttja sina specialintressen i alla skolämnen. Det kan plötsligt bli mer meningsfullt att lära sig historia om man får lära sig hur världen såg ut förr i tiden i förhållande till specialintresset. Språk kan också bli kul om man får skriva uppsatser om specialintresset o s v. Det gäller att vara kreativ här!

Ser ni ett mönster?

När stannar din dotter hemma från skolan, och när går hon dit? Finns det något mönster? Är hennes motivation kopplad till vissa lektioner, lärare eller dylikt? Om det finns några situationer i skolan som framkallar ångest hos henne är det naturligt att hon stannar hemma när hon har fog för att misstänka att hon kommer att utsättas för obehaget. Om hennes favoritlärare undervisar på onsdagar är det därför naturligt att hon bara går till skolan på onsdagar. Undersök om det kan finnas ett mönster! Om det finns vissa lektioner som framkallar ångest hos henne, ställ krav på skolan! Tänk på att din dotter kan ha svårt att uttrycka i ord vad det är som gör att hon ofta stannar hemma så ni kan behöva agera detektiv för att förstå den eventuella orsaken.

Viktigt att vara tydlig

Vad gäller svag central koherens så räcker det sällan med att förklara för eleven varför det är viktigt att få godkända betyg utan det kan också vara bra att förklara vad man behöver skolämnena till. Det låter emellertid som att ni redan gjort det utan resultat. Vad har din dotter för framtidsplaner? Vill hon kanske komma in på en högskoleutbildning som har med hennes specialintresse att göra? I så fall kan ni förklara för henne att det för vissa högskoleutbildningar krävs höga betyg och att det är sällan lätt att få 2,0 på högskoleprovet vilket kan vara nödvändigt för att komma in till de mest populära utbildningarna om inte betygen räcker till. Det är bra att göra bra ifrån sig i skolan så att man slipper stressa med högskoleprovet senare i livet.

Underlätta planeringen för henne

Vidare funderar jag på om din dotter kan ha svaga exekutiva funktioner. Kanske tycker hon att det tar energi att packa sin skolväska, göra sig i ordning och ta sig till skolan? Undersök om ni kan underlätta för henne genom att hjälpa henne med planeringen. Förutsatt att hon tillåter det, hjälp henne gärna att packa skolväskan så att hon slipper lägga energi på det. Tycker hon att det tar energi att fixa frukost innan skolan, duka fram frukosten åt henne varje morgon. Fråga henne varje kväll vad hon kommer att vilja ha på sig i skolan dagen efter och ställ fram kläderna åt henne kvällen innan. Om hon tycker att det tar energi att ta sig till skolan kan ni fundera på om ni kan köra henne dit ifall hon inte kan få skolskjuts. Se till att hon behöver göra så lite som möjligt så att hon orkar lägga kraft på att ta sig till skolan.

Det är inte kört för henne

Ibland har föräldrarna och skolan gjort allt rätt, men barnet vägrar ändå att gå till en autismanpassad skola. Jag brukar jämföra fenomenet med att det finns vuxna autister som inte orkar jobba och går hemma på dagarna med sjukersättning. Eftersom det finns många vuxna som inte jobbar trots att de erbjuds anpassade arbeten ser jag det som naturligt att det också finns barn och ungdomar som inte vill gå till en anpassad skola. Din dotter tycker kanske att livet är roligast hemma och hon kanske finner meningsfullhet när hon får göra vad hon vill på dagarna? Det är viktigt att komma ihåg att man i Sverige har rätt att få försörjning från Försäkringskassan eller socialtjänsten om man ej kan försörja sig på ett annat sätt. Din dotter kommer alltså att ha ett tak över huvudet och mat på bordet även hon inte går till skolan! Dessutom kommer hon alltid ha möjlighet att läsa in grundskolekompetensen som vuxen om hon skulle komma på andra tankar och bli studiemotiverad då!

Gillar du inlägget? Snälla, dela i så fall det på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Skriv en kommentar eller läs andras kommentarer till det här inlägget. Genom att skriva en kommentar accepterar du mina kommentarsregler.

Man kan boka mig för en föreläsning, fråga mig om autism, följa min blogg och låna mina böcker.

Var inte rädd att be om hjälp om livet känns hopplöst! Här är en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver stöd. Ring 112 om du har allvarliga suicidtankar.

Boka en föreläsning med mig

Kontakta mig via kontaktformuläret om du vill boka mig för en föreläsning om autism. Läs mer om mig och mina föreläsningar här.

Fråga mig om autism

Använd frågeformuläret om du vill ställa en autismrelaterad fråga till mig. Här hittar du mina svar på tidigare frågor.

Följ min blogg

Följ gärna min blogg via Facebook, Instagram, mejl eller RSS. Bloggen finns också som app till Windows, Mac och Linux samt Android.

Mina böcker

Mina böcker På ett annat sätt och Att vara vuxen med Aspergers syndrom finns att låna på biblioteken i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Norrköping, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Huddinge och Eskilstuna.

Senaste svar på alla blogginlägg

  1. Jag är tvärtom , får panik när de är trångt, ju bredare säng desto bättre, men visst tält är trevligt.…

Dela på Facebook, Twitter eller LinkedIn

4 svar på ”Hon går inte till skolan fast den är anpassad, hjälp”

Svar till mamman:
Vi har en liknande situation och sonen ville inte missa en enda lektion av träslöjd.

Han gillar att göra praktiska saker och skulle hellre velat praktisera där han får använda händerna och kroppen och vara fysiskt aktiv.
Han vet att det finns möjligheter för honom i framtiden med ev lärlingsplatser.
Låt din dotter få besöka arbetsplatser som hon är intresserad av och där fråga om man behöver en viss utbildning för att kunna jobba där.
Låt henne få se det och höra det själv. Skolan kan säkert ordna prao-dagar under skolveckan.

Hälsningar Jessica

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *