Vi som har Aspergers syndrom, autism, ADHD och liknande diagnoser kan ibland ha bristande exekutiva funktioner som är ett samlingsbegrepp för flera olika begrepp som att planera, organisera samt att utföra en handling. Resultatet av bristande exekutiva funktioner kan bli att man skjuter upp viktiga saker. Det som behöver göras blir helt enkelt inte gjort med resultatet att vi får skäll från vår omgivning som tror att vi bara är lata och bekväma av oss.
Men ibland kan tendensen att skjuta upp viktiga saker ha olika orsaker och bör därför bemötas olika. Detta kan bland annat bero på att:
1. Personen har en dålig tidsuppfattningsförmåga. Vissa personer med Aspergers syndrom, autism och andra neuropsykiatriska diagnoser har dålig tidsuppfattning. De vet helt enkelt inte hur lång tid de har på sig när det är en timme kvar tills bussen går. Hinner man bara äta en banan på en timme? Eller kanske hinner man också duscha, sminka sig, göra läxor, ringa ett telefonsamtal, svara på mejl och laga en festmåltid? Eftersom personen inte vet börjar hen aldrig göra sig i ordning i tid och missar bussen. En arbetsterapeut från habiliteringen kan här vara till en hjälp.
2. Personen har svårt för att planera och strukturera. Vilket är mycket vanligt förekommande bland oss med autism och ADHD. Av barn krävs det ju oftast inte att man planerar och strukturerar sina skoluppgifter själv men ju äldre man blir, ju högre blir kraven. Själv har jag haft svårt för högskolestudier för det krävs att man själv ska komma på hur man ska få tag på kunskapen samt att själv planera vilka dagar som ska göras vad. Det blir så ansträngande för min hjärna att risken är överhängande att jag aldrig gör uppgiften och hoppar av utbildningen om jag exempelvis inte får stöd från en mentor.
3. Uppgiften tar för mycket energi. Vi som har Aspergers syndrom eller autism har ofta en begränsad mängd energi. Energin räcker helt enkelt inte till allt, och därför blir man tvungen att skjuta upp vissa uppgifter tills man har mer energi. Bestämmer jag mig för att duscha, öppna posten och lägga breven i mappar så räcker kanske inte min energi till att borsta håret eller att gå till butiken och handla mat. Här gäller det att sänka kraven, och min boendestödjare är också en avlastning för mig. Hon kan ju av naturliga skäl inte duscha åt mig, men däremot tar hon över uppgifter som hon faktiskt kan utföra för att underlätta min vardag. Till exempel att öppna min post, dammsuga och rengöra mitt badrum.
4. Personen har svårt för att förstå konsekvenser av sina handlingar. Jag har ibland haft svårt för att inse att om jag skjuter upp med att plocka upp kläder, papper och tidningar från golvet så samlas det mer och mer skräp med tiden. Jag har helt enkelt skjutit upp att plocka undan och sedan blivit förvånad när det blivit extremt stökigt i min lägenhet. Här behöver jag påminnelser om varför det behöver plockas undan.
5. Personen har svårt för att hitta lösning på ett problem. En anledning till att jag plockade undan ännu mer sällan förut och kastade alla nyinköpta saker på golvet var att jag inte hade någon aning om var jag skulle börja förvara dem. Här har mina boendestödjare hjälpt mig att hitta en plats för varje föremål. Hon har också skrivit ner att vad som ska förvaras i varje skåp och låda.
6. Uppgiften har inte lyckats bli till en rutin. Många av oss med Aspergers syndrom och autism mår bra av rutiner. En person jag känner säger exempelvis att hen varken kan träna eller motionera om hen bara gör det då och då. För att hen ska komma till skott krävs det att hen tränar vid samma tidpunkt varje dag. Själv hade jag ju kommit ifrån bloggandet förra året och eftersom jag inte längre visste när jag skulle blogga, blev det helt enkelt inte av att jag bloggade alls. Men nu har jag bestämt mig för att jag ska blogga på dagtid och att börja planera blogginläggen redan på morgonen direkt när jag vaknat. Så nu har det blivit lättare att blogga igen!
Slutligen är det viktigt att komma ihåg att dåliga exekutiva funktioner varken beror på bristande vilja eller lathet! Till vissa svårigheter kan det finnas en lösning, i annat fall gäller det bara att påminna personen samt att sänka kraven i vardagen.
4 svar på ”Därför skjuter en person med autism upp viktiga saker”
Jag är sjukt dålig på att prioritera och kan välja att lägga världens make-up i stället för att duscha eller städa. Jag har dessutom noll disciplin, men klarade av en universitetsutbildning tack vare mina fina vänner som jag pluggade med varje dag. Utan dem hade det ALDRIG gått eftersom jag inte kan sätta mig ner och göra sånt ensam.
Vilka fina vänner du har! Jag kan verkligen tänka mig att det blir mycket enklare att plugga tillsammans med andra när andra pushar en. Vad bra att du klarade av universitetsutbildningen tack vare dem!
Tänk att mitt problem är precis tvärtom. Jag har högfungerande autism. Är det nåt viktigt så går det före allt och det blir problematiskt när jag inte kan slutföra uppgiften pga jag kan hamna i fällan att aldrig bli färdig pga att jag kan upptäcka något som är ännu viktigare. Jag är nu såpass medveten om att det kan bli på detta viset att jag bara sätter tydligt bokmärke, påvisar problemen för de som blir berörda och avslutar för tillfället. Allt för att slippa bli utmattad. Påbörjar sedan från där jag avslutade.
Det är också vanligt att man kommer igång men aldrig blir färdig. Det hade jag faktiskt planerat att dagens blogginlägg skulle handla om. Vad bra att du har blivit medveten om problemet! Jag kan verkligen tänka mig att medvetenheten har hjälpt dig mycket!